Pages

Saturday 27 May 2023

Veckans aktieköp: v.21

Ännu en börsvecka har lagts till handlingarna. Det har fortsatt att svänga ordentligt i vissa enskilda aktier. För egen del har jag också den här veckan tryckt på köpknappen.

NEW WAVE: För andra veckan i rad har jag köpt aktier i New Wave. Bolaget inledde året på ett imponerande vis då man presterade sitt bästa Q1 någonsin. Det är dock ett säsongsmässigt mindre kvartal. New Wave är fortsatt ett relativt litet innehav i portföljen. Kursen får därför gärna fortsätta att rekylera ned en bit till. Veckans köpkurs landade på 194,60 kr respektive 189,50 kr.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

8 comments:

  1. Jag gillar att äga skogsaktier i allmänhet och äger några stycken i Sverige och Finland. Veckans sälj grundar sig på att jag redan äger investmentbolaget Industrivärden som i sin tur äger SCA. Veckans sälj är med andra ord SCA. Inga köp gjordes denna vecka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint att ta det lugnt på köpknappen samt fortsatt äga SCA via Industrivärden :)

      Delete
  2. Blev några försiktiga köp av Axfood trots att den alltid är för dyr(?). Höga PE-tal är det hela tiden, 22-26 typ. Den kanske kan dippa mera framöver när det antagligen kommer lite halvdåliga rapporter under året.

    Fick bli köp av några andelar från ETF:n iShares Asia Pacific Dividend också.

    I övrigt så har jag några hundra Embracer som fick sig en rejäl törn i veckan efter ett rekordfall utav sällan skådat slag! Minus 42,75% på en vecka, när såg man det på Large Cap senast? Puh.

    Önskar trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skulle gärna komma in i Axfood någon gång men jag är snål med värderingen så jag gissar att det kommer ta väldigt lång tid (om någonsin) innan jag "får" köpa aktier där :)

      Verkligen signifikant nedgång för Embracer :( Stort insynsköp efter det iaf, hoppas bolaget och aktien kommer igen framöver.

      Delete
  3. Blev köp i Lundbergs. De åkte ur ett index och kursen pressades väl lite av det. Passade på att köpa på omkring 464 kr.

    Bra rapport från ogunsen i veckan. Positivt mottagande även om efterfrågan är lägre jämför med för ett år sedan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lundbergs är trevligt! Håller med, imponerande rapport från Ogunsen - kul :)

      Delete
  4. Blev köp i Peab, Svolder och fonden Aktiespararna Direktavkastning den här veckan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina köp! Blir intressant att följa Svolder med nya VD.

      Delete