Pages

Wednesday 28 June 2023

Redo för nya finansiella utmaningar – Del 1

På resan mot finansiellt oberoende som inleddes i augusti 2011 har jag haft en stor motivation och dedikering.

Särskilt stor var motivationen under de första åren som följde efter att projektet kickades igång. Efter att vi sedan blev finansiellt oberoende (enligt vår definition) har inte samma starka drivkraft infunnit sig. Det är exempelvis en större milstolpe när man når sin första miljon jämfört med om man uppnår miljon nummer 22. Självklart vill man ju hellre ha 22 miljoner än 1 miljon, men ni förstår vad jag menar 😊

Jag har nu funderat på lite nya utmaningar och projekt att sätta tänderna i, bland annat i syfte att skruva upp motivationsnivån igen. I detta inlägg tänkte jag redogöra för det första projektet.

The Dividend Story-portföljen (TDS-portföljen)

Under de senaste åren har jag funderat av och till kring min portföljstatregi, val av aktier, långsiktighet vs. mer kortsiktig handel etc.

När det kommer till svenska investeringspoddar är Kvalitetsaktiepodden min absoluta favorit. Med inspiration från Kvalitetsaktiepodden har jag därför beslutat mig för att skapa en ny separat portfölj - TDS-portföljen. Jag vill med denna nya portfölj testa på ett mer aktivt förhållningssätt, vilket inte ska tolkas som daytrading.

Målet med den nya portföljen är bland annat (givetvis) att slå index samt att på nytt bygga upp en ’signifikant’ aktieportfölj. Jag kommer inte sätta någon specifik nivå på hur många procentenheter bättre än index som jag vill prestera. Jag kommer såklart utvärdera min prestation löpande och bedöma om det nedlagda arbetet gör mödan värd.

Den resterande delen av min aktieförmögenhet kommer förvaltas separat, där nuvarande placeringsfilosofi kommer att gälla tills vidare. Förutom att jag ämnar vara mer aktiv kommer TDS-portföljen också att förvaltas på annat sätt när det kommer till typ av bolag och tankar kring hur och när aktieköp ska ske.

Jag håller på att skriva ihop ett ”strategidokument” som ska gälla för den nya portföljen. Man måste inte ha ”seriösa” strategidokument, jag gör det huvudsakligen för att jag finner det roligt och givande. Exempelvis tänker jag mig att TDS-portföljen ska innehålla i huvudsak bolag från små- eller medelstora börslistor – det lär således inte dyka upp något bolag i stil med Nordea eller Handelsbanken.

Jag kommer återkomma med mer information om detta projekt framöver. TDS-portföljen har gått live under innevarande vecka och senast i nästa vecka tänkte jag presentera de köp jag har genomfört hittills. Skulle detta projekt visa sig vara framgångsrikt kommer jag implementera detta även i min övriga portfölj. Om projektet å andra sidan inte visar sig framgångsrikt så kommer det att avvecklas.

Hoppas att ni vill följa med på resan!

7 comments:

  1. Kommer definitivt följa projektet helt klart. Långsiktig eller kortsiktig?! Var berädd på att det kan komma smällar när konjukturen vänder ner. Men visst finns det bolag som är stabila i både Midcap och smallcap. Bolag som jag har ägt är och är uppköpta är: Avega Acando, HiQ. Note är ett bolag som jag har ägt till och från. Sedan finns de bolagen där investmentbolagen går in och gör stordåd Mycronic har länge varit ett favoritbolag och där har Bure hjälpt mycket .
    https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2010/04/23/vanta-med-micronic.html
    Samma år som bolaget gjorde en NE ( teckningskurs 7,50) och Intels globala investering hade lovat att köpa gå in för max 80 miljoner gick Bure in. 2013 rekryterades en VD som varit med i Saab och Volvo personvagnar innan.


    Jag kan tänka mig att bolag som B3 och Nordic Paper är med i början.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul! Ja, hittills i år har ju småbolag haft en skral utveckling. Förhoppningsvis kan de mindre bolagen komma tillbaka starkare någon gång framöver. Bra förslag på bolag som jag gillar och kan tänka mig ha med i portföljen :)

      Delete
  2. En dum fråga men vad är TDS?
    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, sorry jag förtydligar det i texten! Det står för The Dividend Story-portföljen.

      Delete
  3. Vad spännande med en ny strategi! Klart man följer den här resan! ;-) (...Också!)

    ReplyDelete
  4. Ska bli mycket intressant att följa. Kan hålla med om att det ofta är motivationen som ställer till det oavsett vad man ska göra, nu är jag milsvis från din ekonomiska status. Har haft otroligt hög risk i de mesta jag har gjort, vilket oftast inte slutat som jag önskat :).. Senaste tio åren har min ekonomi sett ut som ett EKG diagram, och nu har jag kommit till den punkt att jag måste bygga upp den långsiktigt. Har nyligen varit med om en stor konkurs som kostade mig otroligt mycket pengar.

    Nu när jag äntligen har kommit på fötter efter den ska jag försöka bygga upp en långsiktig portfölj som jag på sikt kan leva på, och att hålla mitt rikstagande på en sund nivå:) vilket inte alltid är det enklaste.

    ReplyDelete