Pages

Thursday 29 June 2023

Svag kursutveckling hittills för VDs investering i B3

För cirka tre månader sedan noterade B3-aktien sin hittills högsta kursnivå någonsin. Det köptes och såldes då aktier för 206,50 kr. Sedan dess har aktien haft en riktigt svag utveckling.

Såväl exempelvis Sverre (som för närvarande sitter tillfälligt(?) på VD-posten i B3) och Pareto Securities har riktkurser som vida överstiger 200 kronorsnivån.

Jag roade mig nyligen med att sammanställa en lista över Sverres köp i B3 från och med 1 juli 2021 till och med det senast redovisade köpet. Jag har inte dubbelkollat samtliga siffror så jag kastar in en disclaimer att jag kan ha tryckt på fel siffra någonstans.

Tabellen ovan redovisar Sverres samtliga aktieköp i B3 som jag har identifierat via Finansinspektionens insynsregister. Ovanstående sammanställning inkluderar 38 redovisade transaktioner, varav samtliga är köptransaktioner.

Sverre har köpt aktier under varje enskilt kvartal från och med Q3 2021 till och med Q2 2023. Givet aktiens svaga utveckling under de senaste månaderna hoppas jag att denna trend kommer fortsätta efter att bolaget släppt sin Q2-rapport.

Det största köp som Sverre har gjort hittills uppgår till 45 mkr och gjordes i februari 2023. Detta köp gjordes till kursen 180 kr, vilket de facto är den högsta kurs som Sverre hittills har köpt aktier i B3 för. Vid en del tillfällen har han redovisat köp flera dagar i rad.

Om man räknar varje registrering i insynsregistret som ett enskilt köp har Sverre hittills genomfört sex köp över 10 mkr. Totalt har 74% av köpen gjorts till en köpelikvid på över en miljon kronor.

Sammantaget har Sverre under ovan tidsperiod köpt cirka 1,65 miljoner aktier i B3, vilka han spenderat närmare 202 mkr för att erhålla. Den genomsnittliga anskaffningskostnaden per aktie uppgår till cirka 122 kr. Detta kan jämföras med gårdagens stängningskurs på 121,80 kr.

Sverres motiverade värde för B3 är som sagt långt över nuvarande kurs, men hittills har kursutvecklingen för hans ackumulerade investering varit svag – om än att kursresan har varit volatil.

No comments:

Post a Comment