Pages

Thursday 20 July 2023

Handelsbanken: Stark leverans men trendbrott i räntenettot

I dagens inlägg lyfter jag ut några delar från Handelsbankens Q2-rapport samt ger min syn på aktien. Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i Handelsbanken.

Utveckling Q2 2023 vs. Q2 2022

  • Räntenetto: +39%
  • Provisionsnetto: +2%
  • Totala intäkter: +37%
  • Totala kostnader: +10%
  • Kreditförluster (netto): Uppgick till 58 mkr (56)
  • Rörelseresultat: +67%
  • Resultat per aktie: +69%
  • K/I-tal kvarvarande verksamhet: 37,1% (46,4)
  • Räntabilitet på eget kapital: 16,2% (15,0)

Min kommentar

Jag har i veckan skrivit om Nordeas och SEBs starka rapporter. Förväntningarna var därmed uppskruvade inför det att Handelsbanken skulle publicera sina siffror för Q2. Som väntat presterade Handelsbanken en stark rapport, om än inte lika imponerande som nyss två nämnda storbanker – något som jag anser var väntat.

Grafen nedan visar ett trendbrott i tillväxttakten för Handelsbankens räntenetto. Jag räknar med att räntenettot kommer att vara på fortsatt goda nivåer kommande kvartal, jag räknar dock också med att tillväxttakten kommer att minska då jämförelsesiffrorna blir allt tuffare.

Med sin stora exponering mot bostads- och fastighetsmarknaden har Handelsbanken varit den storbank som har fått stå i skottgluggen när (framför allt internationella) aktörer har uttalat sig skeptiskt mot den svenska fastighetssektorn.

VD Carina Åkerström bjöd på intressant läsning i VD-ordet. Det var mycket fokus på att lyfta fram bolagets starka historik, goda kapitalsituation och sunda kreditportfölj. Carina skriver också följande ”Fastigheter är en kreditrisk vi sedan lång tid har i vår balansräkning, och också tycker om, och därav är en stor del av vår utlåning säkerställd. Det tycker vi är bra. När vi löpande går igenom vår kreditportfölj, som till cirka 90% är säkerställd med panter till låga belåningsgrader, känner vi oss trygga, även när vi beaktar avsevärt stressade scenarion i utlåningen”.

Handelsbanken är inget bolag som satsar på att tjäna några extra ”snabba kronor”. Istället är fokus på stabilitet och solid utveckling över tid. Handelsbanken har lojala och nöjda kunder, där kundnöjdheten överstiger branschsnittet på samtliga av bolagets hemmamarknader.

Handelsbanken var sena med att börja utveckla ett stark digitalt erbjudande. Det har resulterat i ökade investeringar på sistone. Överlag är dock kostnadseffektiviteten ändå på en god nivå. Inte minst i Sverige där K/I-talet uppgår till 29%.

Kärnprimärkapitalrelationen uppgår till 19,8%, vilket överstiger Finansinspektionens bedömda regelkrav på 15,2%. Man har därmed en buffert på 4,6 procentenheter, vilket kan jämföras med 4,0 procentenheter vid utgången av Q1. Bankens mål är att kärnprimärkapitalrelationen ska överstiga regelkravet med 1-3 procentenheter.

Det finns därmed gott om utrymme för återköp och/eller höga utdelningsnivåer. Jag skulle gärna se att Handelsbanken återköper aktier. Givet bankens historik på detta område räknar jag däremot inte med att något återköpsprogram lanseras. Utdelningsmässigt räknar jag med att man som minst kommer behålla årets utdelningsnivå (= 8 kr per aktie). Skulle jag gissa idag så tror jag att Handelsbanken ökar utdelningen nästa år. Exempelvis skulle man kunna tänka sig följande scenario: 6,00 kr ordinarie utdelning + 2,50 kr i extrautdelning (= 8,50 kr).

När dessa rader skrivs handlas Handelsbankens A-aktie till kursen 90,94 kr, vilket ger en P/B-multipel på 0,92. Jag tycker det är alldeles för lågt för Handelsbanken. Nordea, SEB och Swedbank handlas till en klart högre P/B-multipel än Handelsbanken. Givet nuvarande fundamenta tycker jag att de övriga tre bankerna förtjänar en högre multipel, men värderingsgapet är i min mening för stort.

Jag tycker att aktien är köpvärd idag och jag har 125 kr som motiverat värde för aktien.

4 comments:

  1. Bra skrivet som vanligt. Inga kommentarer om inlägget mer än att jag också äger SHB men vi får se om jag ökar just nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Mikael och tack för alla dina kommentarer, det uppskattas väldigt mycket!

      Delete
  2. Hej Dividend Guy.

    Har följt och ägt Handelsbanken mer eller mindre sedan 2013. Långt tillbaka i tiden gav aktien mig en överavkastning mot index och det gick även att göra fina affärer genom arbitrage mellan A och B aktien. Jag lyckades 2017 sälja hela mitt dåvarande innehav på 6000 aktier för mellan 125-132 kronor per aktie. Det var inte långt ifrån toppen då. Återköpte tids nog aktier när banken blev billig igen men sålde åter av i stort sett hela mitt dåvarande innehav för runt 100 kr per aktie 2021. Har nu kvar 200 aktier och trots att dessa köptes för väldigt många år sedan på en då attraktiv kurs ligger jag fortsatt minus kursmässigt i detta innehav. Sen har givetvis utdelningarna gjort att jag ligger på plus.

    För egen del tycker jag Handelsbanken som investering inte känns lika intressant idag som förr i tiden. Nuförtiden är det hård konkurrens bland bankerna även om de i dagsläget är överlönsamma. Idag finns bland annat gratis courtage, gratis fondavgift, gratis kort samt flera uppstickare som vill ta av storbankernas vinster framöver. Men för Handelsbankens del gillar jag inte att de minskade ner sitt kontorsnät här i Sverige. Bland annat stängde de ner sitt kontor här där jag bor och jag tror att kunder på mindre orter väljer någon annan lokal bank istället för Handelsbanken när de valt att stänga ner sin verksamhet på orten. Just lokal närvaro var något som jag såg som en av deras konkurrensfördelar. Sen har de sålt en del av sin verksamhet i Finland men även i Danmark. Jag hade hellre sett att de expanderat sin verksamhet och hade banken gått bra i utlandet borde man inte sålt ut sin verksamhet här tänker jag. Just detta liknar lite på Telia som säljer ut sin verksamhet och delar sedan ut pengarna till aktieägarna. Kvar blir ett mindre bolag och aktiekursen i Telia har ju inte direkt imponerat över tid.

    En annan sak jag inte heller gillar när det gäller Handelsbanken nuförtiden är utdelningen till Oktogonen. Förr i tiden avsattes pengar till personalen om banken lyckades bättre lönsamhetsmässigt i jämförelse med våra andra storbanker. På senare tid har Handelsbanken delat ut rejält med pengar till Oktogonen men aktien har underpresterat i min mening och det kan vi se om vi jämför med index de senaste åren. Jag kan tycka att personalen belönas mer än aktieägarna och det är inte okej med tanke på aktiens svaga prestation. Pengar till Oktogonen skulle istället dras in och satsas på en bättre verksamhet som kan bidra till tillväxt på sikt. De kunde istället haft kvar fler kontor som ett exempel.

    Det var bara några tankar från mig och varför jag själv väljer att endast äga banken via indexfonder nuförtiden.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Slimis!

      Tack för din kommentar och att du delar dina tankar.

      Fint att sälja så mycket nära toppen! Personligen anser jag att Handelsbanken var lite sena (jämfört med flera andra) med digitaliseringsspåret - något som nu renderar i mer investeringskostnader. Det starka kontorsnätet har varit en stor tillgång för Handelsbanken - och är fortsatt en viktig relations- och säljkanal. Däremot anser jag att det är viktigt att ha en optimerad kostnadseffektivitet och fokusområden utifrån hur samhället utvecklas. Jag vet att många gillar kontoren men det är också väldigt många som besöker bankkontor allt mer sällan och istället gör sina bankärenden digitalt.

      Jag delar dock din åsikt att om Handelsbanken lägger ned sitt kontor i en viss stad så finns en överhängande risk att kunden går till en konkurrent som fortfarande har lokal närvaro i staden. Jag tror också att bankkontoren har varit / är en signifikant del i Handelsbankens goda kundnöjdhet. Med det sagt anser jag ändå som sagt att det är viktigt för bolaget att löpande se över effektiviteten i verksamheten, där det (enligt Handelsbanken) till exempel finns mer attraktiva och lönsamma fokusområden än Danmark och Finland. Jag tycker de gör rätt som fokuserar där de anser sig ha bäst långsiktiga förutsättningar.

      Jag har inte koll på vilka kriterier som gäller för Oktogonen. Gällande avkastningen på eget kapital så känns det som att det kan ta ett tag innan banken ligger i topp igen bland storbankerna :)

      Instämmer också med att det finns många "gratiserbjudanden" att ta del av för privatkunder hos olika nischaktörer.

      Återigen tack för din kommentar!

      Delete