Pages

Monday 3 July 2023

Peab vinner i skiljedom och guidar upp vinsten

Efter att jag förra veckan hade skrivit ihop veckans portföljnyheter och hade stängt av datorn på fredagseftermiddagen kom Peab med ännu en nyhet.

På fredagskvällen annonserade man nämligen att det hade kommit ett skiljedomsbeslut avseende entreprenaden Mall of Scandinavia. Peab vann uppdraget att bygga Mall of Scandinavia under 2010, ett arbete som sedan var färdigställt i slutet av 2015.

Då betydande ändringar av projektet gjordes under produktionsfasen, har Peab ansetts sig ha rätt till kompensation för dessa fördyringar som inträffade till följd av ändringarna. Då berörda parter inte kunde komma överens inleddes ett skiljeförfarande 2017, där utfallet alltså meddelades i fredags.

Peab uppger att domen renderar i att rörelseresultat påverkas positivt med 400 mkr i Q2 2023. Resultateffekten före skatt uppgår till 790 mkr i Q2. Vidare kommer kassaflödet att påverkas positivt med cirka 1 400 mkr i Q3.

Enligt Peabs hemsida har man totalt 296 049 730 registrerade aktier. Givet att man använder samma skattesats som Peab hade i segmentsredovisningen för helåret 2022 innebär en vinst för skatt på 790 mkr att vinsten per aktie (allt annat lika) ökar med strax över 2 kr 2023.

I nuvarande utmanande marknad är fredagens besked extra glädjande, även om det givetvis endast är en ”engångsvinst”. I samband med Q1-rapporten framgick att Peab hade en nettoskuldsättningsgrad på 0,5, vilket är mitt i bolagets målintervall 0,3-0,7.

Fredagens besked ökar också förhoppningen att Peab ska kunna bibehålla utdelningen på samma nivå som i år även nästa år. Det ska bli intressant att se hur de använder pengarna. Jag tycker att aktien har varit för billig under en tid, och i likhet med flera insynspersoner har jag utökat mitt innehav under året.

6 comments:

  1. Fredagens nyhet var helt klart en glad lättnad. Själv har jag inte köpt Peab sedan februari. Men har 3,7% kassa som kan börja jobbas med. Allternativt att jag säljer något annat. Men först vill jag se vad man kommer att göra med pengarna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peabs motpart verkade dock ha en del åsikter som har framkommit under dagen så vi får se om det blir en fortsatt följetong i den här frågan :)

      Delete
  2. Äger Skanska och har Peab i bevakning men är en anning orolig över höga skuldsättningen som ökar finansiella risken, är nog smart att vänta till rapporten!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det ska bli väldigt intressant att se rapporten!

      Delete
  3. En väldigt god nyhet för mig som börjar bli ganska tungt investerad i PEAB :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi får hoppas att Peab kan få till lite bättre momentum framöver och aktiekursen kan återhämta lite mark :)

      Delete