Pages

Tuesday 4 July 2023

Så har sonens portfölj utvecklats hittills i år

Halva år 2023 har nu passerat och jag tänkte passa på att ge en uppdatering av hur sonens portfölj har presterat hittills under året.

Jag har tidigare skrivit att min fru och jag har skapat ett sparande åt vår son. Jag fick lite kritik då jag skrev att ambitionen är att bygga upp en portfölj i miljonstorlek som kan lämnas över till vår son någon gång i framtiden, exempelvis i form av finansiell support när han ska köpa sin första bostad.

Kritiken jag fick var att det är en för stor summa pengar att lämna över till sonen, dvs. han behöver lära sig att tjäna ihop sina egna pengar. Jag vill inte landa i den typen av diskussion nu. Anledningen att jag ändå nämner det är att jag kom att tänka på det inlägget när jag i förra veckan läste en artikel i Dagens Industri. Där stod det att i nuvarande räntetempo etc kommer det i framtiden att vara ”omöjligt” för ensamstående unga personer att köpa en egen bostad (åtminstone i storstäderna).

Vill man som förälder inte ge bort pengar kan man (om man har möjlighet) låna ut pengar till sitt/sina barn. Hursomhelst, alla får göra hur man vill givet sina förutsättningar och prioriteringar. Oavsett vad man uttrycker så tror jag att det kommer vara personer som inte håller med.

Nu blir det fokus på dagens ämne 😊 Under första halvåret 2023 presterade sonens portfölj en avkastning på 13,43%. Detta kan jämföras med OMX Stockholm All-Share Cap GI som steg med 11,00%. Sonens portfölj har således avkastat 2,43 procentenheter bättre än jämförelseindex.

Jag är nöjd med att sonens portfölj avkastar bättre än jämförelseindex. Däremot skulle jag gärna vilja ha presterat lite bättre, framför allt med bakgrund mot att vissa investeringar var riktigt dåliga. Inom denna kategori hittas huvudsakligen Embracer och Intrum.

Det är ju egentligen ofrånkomligt att man prickar in mindre lyckade investeringar också, men det känns ändå lite surt. Det är bara att försöka lära sig av mindre lyckade investeringar och försöka göra bättre i framtiden.

De innehav som presterade bäst under första halvåret var Evolution, Volvo och Investor. Investor är för övrigt sonens största innehav och står för 34% av portföljvärdet.

14 comments:

  1. Av de du nämner ägs Investor och Volvo.

    ReplyDelete
  2. Tycker du gör helt rätt som sparar till sonen!!
    Vad summan blir i slutändan är det bara du och din fru som har med att göra.
    Blir summan "för stor" kan man ju ge den lite pö om pö.
    Kan ju också vara så att ni får sonen intresserad av sparande redan i låg ålder vilket han kommer att ha nytta av resten av livet.
    Keep it going!!
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för support och kloka tankar i frågan! Bra idé med att dela upp det pö om pö. Hoppas sonen och jag kan sitta och diskutera aktier/sparande om några år :)

      Delete
  3. Så gör jag och min son ibland,väldigt kul och givande!!
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter underbart! Är sonen med och väljer ut aktier, t ex aktier i bolag han känner till (kanske Disney eller liknande)? :)

      Delete
    2. Han väljer själv nu men när han var yngre så hjälptes vi åt.

      Delete
    3. Wow, så kul och häftigt!

      Delete
  4. Min son portfölj ligger totalt 63% plus, dessa är hans 3 största innehav:
    GPC 32,22%
    Industrivärden 20,34%
    Prosus 12,24%

    GPC, Industrivärden och nu Intellego technology ligger över 100% plus.

    ReplyDelete
  5. Minns denna lilla löjliga dramaperioden av människor som var verkligen emot detta. Man gråter ju av skratt.

    Kul att den gasar på så mycket redan nu. Med tanke på att det är väldigt långsiktigt sparande. Hur aktiv är du i den?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har faktiskt inte varit så aktiv alls under första halvåret. När jag kollade igenom portföljen bestämde jag mig dock för att göra några justeringar - får se om jag är lite mer aktiv framöver :)

      Delete
  6. Är inte så värst aktiv, köpt mestadels av de utdelningar han får + mindre insättningar, gjorde större inköp för ett par år sedan, slängde dock ut ratos förra året efter många års tålamod...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter som ett bra upplägg att återinvestera utdelningar och sätta in lite pengar då och då.

      Delete