Pages

Thursday 6 July 2023

Statistik och tankar om Ogunsen

I dagens inlägg tänkte jag ge min syn på Ogunsen-aktien, delge statistik för juni och Q2 samt diskutera lite kring sanningens ögonblick.

Juni bästa månaden i år

Under juni månad har Ogunsen-koncernen (vad jag har noterat) publicerat 29 nya rekryteringsannonser. Det är en siffra som innebär att juni är den hittills bästa månaden i år när det kommer till nya rekryteringsannonser. Den näst högsta siffran är 28 stycken, vilken uppmättes i både januari och mars.

Sammantaget var dock Q2 något sämre än Q1, detta då antalet publicerade rekryteringsannonser sjönk från 81 i Q1 till 78 i Q2. Motsvarande siffror för respektive kvartal 2022 var 93 i Q1 2022 och 104 i Q2 2022.

Det är således en klart lägre nivå än jämförande period föregående år.

Expanderat geografiskt till Jönköping

Något jag finner är intressant är att jag har noterat att Ogunsen har publicerat två konsultannonser för bolag i Jönköping. Så långt som min kunskap tar mig har jag inte kännedom om att Ogunsen har varit aktiva i Jönköping tidigare.

Jag tolkar detta som att man (i linje med sin strategi och kommunikation) nu genomför sin geografiska exponering. Som sagt är detta endast min tolkning och mitt antagande. Om det stämmer ser jag det som positivt att man breddar sitt geografiska erbjudande. Jag hoppas och tror också att det kommer dyka upp annonser från ytterligare ett par städer framöver.

Starkare utveckling för WES

Jag har klagat en del på WES historiskt. Jag måste ändå säga att jag tycker att WES har fått till ett bättre momentum i år. För ett tag sedan fick WES en ny VD och jag tycker att man agerar proaktivt och syns i många olika sammanhang, exempelvis senast i Almedalen förra veckan.

Jag gillar WES arbete och tycker att de borde ha en viktig plats i frågan om ett inkluderande och diversifierat näringsliv, vilket är ledord i deras arbete. Man har också fått in ett gäng nya rekryteringsannonser på sistone.

Köpknappen lockar, men…

…starten efter sommarperioden blir sanningens ögonblick. Om jag inte minns fel benämnde Kvalitetsaktiepodden förra året Ogunsen som en dubbeltia, där aktien handlades till P/E 10 och direktavkastningen låg på 10%. Enligt min bedömning finns goda förutsättningar för att aktien inte är jättelångt ifrån att denna benämning fortsatt gäller.

Jag är lite lockad av att köpa fler aktier i Ogunsen. Givet osäkerheten i omvärlden och att jag redan äger en del aktier väljer jag dock ändå att vänta lite. Jag skulle gärna vilja se hur starten blir efter sommarperioden samt hur aktien handlas under sommaren och hösten.

Vi får se om det blir något mer köp. Oavsett vilket kommer jag att fortsätta att följa annonsutvecklingen noga.

4 comments:

  1. Här har jag ingen koll alls. Jag skall vara ärlig och säga att jag avstår men önskar dig all lycka till. Aldrig ägt aktien och kommer nog inte bli fallet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, du har mycket spännande i portföljen och man kan inte äga allt :)

      Delete
  2. Jag tror du gör rätt i att avvakta lite. Konjunkturen måste ner förr eller senare med allt som sker finansiellt, och man ligger ju långt över sin marginaltrend samtidigt som höglönsamma delen är på väg ner. Dålig arbetsgivartid också kommande tre kvartal. Tror man kommer få fina lägen i höst att köpa in ytterligare för att hålla långsiktigt. Jag planerar att öka då i alla fall :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag håller med och tror ditt upplägg blir riktigt fint. Det ska bli spännande att se vad hösten bjuder på och sedan kanske utdelningen kan ge lite stöd efter årsskiftet (om inte konjunkturen sackat ihop helt) :)

      Delete