Pages

Wednesday 30 August 2023

Stock-picking vs. att köpa Investor och läsa böcker istället

Aktier är ett av mina allra största intressen. Ett annat stort intresse jag har är att läsa böcker.

När dessa rader skrivs har jag precis läst ut bok nummer 42 för året. Hittills i år har jag därmed i genomsnitt läst ut mer än en bok i veckan. Antalet böcker som återfinns på listan över böcker jag vill läsa överstiger 100 stycken.

Att göra en initial analys av ett bolag samt sedan följa bolaget kontinuerligt kräver en hel del tid och engagemang. På senare tid har jag ökat min exponering mot bredare investeringar, såsom exempelvis Investor.

Investmentbolaget Investor är ett bolag med formidabel historik. En historik som väldigt många investerare (och spekulanter) skulle vilja erhålla i utbyte mot vad man själv har åstadkommit. Tror man att Investor har fortsatt goda möjligheter att överprestera marknaden torde det var ett rationellt val jämfört med att investera i en svensk indexfond.

Hursomhelst, t ex Investor (eller en indexfond) är ett bra alternativ om man vill erhålla börsexponering men inte har ett genuint intresse för börsen – eller av annan anledning inte önskar lägga särskilt mycket tid på börsen.

Jag har ibland funderat på att mer uteslutande erhålla börsexponering via bredare investeringar. Det skulle frigöra en hel del mer tid åt att bland annat beta av min lista över böcker jag vill läsa. Att läsa böcker är oerhört givande.

Jag tror att jag kommer fortsätta öka exponeringen mot bredare investeringar framöver, men jag kommer aldrig helt släppa taget om mitt stora intresse, dvs. aktieanalys och sedermera stock-picking. När man väl har gjort en gedigen initial analys kan man till viss del ”leva på tidigare ackumulerad kunskap”. På tal om att lära sig saker så är även bolagsanalys något väldigt givande.

Värt att tänka på är också det förträffliga som inte sällan uppstår när man äger riktigt bra bolag under en lång period. Att läsa massa böcker kan vara ett rationellt agerande då man har investerat i riktigt bra bolag (till tillfredsställande värderingar) – bokläsandet (eller andra saker man vill ägna sig åt) är ett bra sätt att skingra medvetandet från att kolla aktiekurser på ett osunt sätt, vilket också förhoppningsvis gör att man inte agerar irrationellt.

1 comment:

  1. Kloka tankar. Att analysera bolag är riktigt givande och man lär sig väldigt mycket om ett och annat, men det är också krävande. Går åt många timmar. På temat böcker så läste jag mycket förut, men pga universitetsstudier blir det en del läsande redan så då är man inte jättesugen på att läsa ännu mer. För att skingra mitt medvetande brukar jag i stället spela och titta på tennis samt träna i största allmänhet. Sen har även ett intresse för matlagning börjat växa sig fram.

    ReplyDelete