Pages

Tuesday 29 August 2023

Så gjorde vi med månadens (löne)sparande

I fredags trillade lönen in på kontot.

I vanlig ordning börjar jag varje lönemorgon med att flytta över lönen till diverse olika konton. Exempelvis betalar jag omgående månadsavgiften för bostaden, sätter in pengar som avser ränta på bolånet, konsumtionspengar och (självklart) förs pengar över till konton som ökar vår nettoförmögenhet (= aktier, fonder, amortering och/eller sparkonto).

Den här månaden gick hela sparandet till amortering på vårt bostadslån. Sammantaget amorterade vi cirka 70 000 kr (utöver vårt lönesparande sköt vi till några tusenlappar). Vi har över 500 000 kr i likvida medel, vilka kan användas till fortsatta aktieköp. Som en konsekvens av detta valde vi den här månaden att satsa extra på att amortera på bolånet.

När vi köpte vår första lägenhet hade vi en belåningsgrad på 100%. Belåningsgraden på vår nuvarande bostad är under 37%. Givet bostadens geografiska läge, storlek och vår ålder är det en nivå som jag är nöjd med – även om lånet i absoluta tal fortfarande är omfattande.

Hur gjorde ni med månadens sparande?

7 comments:

  1. Hej Dividend Guy.

    Kan inte vara kul att behöva skuldsätta sig så pass mycket pga att bostadspriserna är så pass höga i Stockholm. Som jämförelse har hela vår bostadsrättförening ett lån på ungefär 2.5 miljoner kronor. Det är 30 boende här och vi har en skuldsättning på ungefär 1000 kr m2. Men vad jag förstår betalar de flesta i större städer aldrig av sina skulder? Det är helt enkelt för mycket skulder att betala av så det är svårt att betala av dessa under en livstid för många.

    Nej jag är glad att bo på ett mindre ställe där bostadspriserna är mer rimliga. För egen del blev det att fortsätta öka på i Hufvudstaden denna månaden och sen blev det lite indexfonder :-)

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Slimis!

      Jag trivs väldigt bra i såväl Stockholm som min nuvarande situation. Lägenheten har hittills varit en väldigt bra investering, men självklart hade jag (allt annat lika) hellre haft lägre skulder än högre skulder :)

      Härligt med så låga skulder i er förening, det är riktigt skönt (inte minst i nuvarande mer stökiga tider).

      Fint med Hufvudstaden och indexfonder!

      Delete
  2. Ska jag tolka amorteringen som att 1) ni vill minska risken och/eller 2) du tror det blir svårt att överavkasta vs bostadslån?

    Slimmis:
    Du har helt rätt i att den faktiska skuldensättningsgraden är egen skuld+ bostadsföreningen

    Jag skrev en kommentar igår på Aktienyheter om Telia, fint om du Dividend vill kommentera 😃

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Av de två alternativen svarar jag nummer 1 :) Hur ser du själv på den frågan, om jag inte minns fel är ert hem obelånat?

      Gällande Telia så tror jag dina estimat är bättre och mer välgrundande än mina. Skulle jag ha ägt aktien idag och göra en utdelningsprognos skulle jag sänka utdelingen från dagens nivå, åtminstone i mitt basscenario. Det känns ju lämpligt att börja på ny utdelningstrend när ny VD kommer in. Jag skulle också gärna se att svenska statens ägarandel var lägre än vad den är :)

      Givet Telias historik av svag utveckling tror jag personligen att det finns bättre case på annat håll, även om man tycker att det någon gång borde bli bättre.

      Delete
  3. 1200 till börsen. Sedan vet jag ej. Är nu 1 vecka i Finland och kommer att kolla mer senare.

    ReplyDelete
  4. Jag fortsätter spara med höghastiget, ligger på 614K föret och hoppas på avsluta året på minst 800K

    ReplyDelete