Förra veckan läste jag ut boken The Ride of a Lifetime. Det är en bok som är skriven av Disneys mångårige VD Robert Iger.
Robert Iger har under många år jobbat inom Disney-koncernen, detta efter att Disney köpte upp bolaget som han tidigare arbetade på. År 2005 blev Robert VD på Disney. Robert tog över VD-rollen vid en för Disney utmanande tidpunkt. Under Roberts framgångsrika år på VD-posten har Disney haft en stark utveckling, bland annat har man förvärvat Pixar, Marvel och Lucasfilm samt lanserat streamingstjänster.
Jag blev framför allt intresserad av att läsa Roberts bok efter att ha läst boken ”Att bli Steve Jobs”. Innan Roberts tid på VD-posten hade Steve Jobs en brokig relation med Disney, bland annat som följd av Disneys och Pixars kommersiella partnerskap. När Robert blev VD på Disney förbättrades relationen med Steve Jobs och Pixar. Det ledde till slut till att Robert och Steve blev goda vänner och att Disney köpte Pixar.
I boken får man ta del av Roberts visdom, intressanta anekdoter och händelser. Det bjuds också på många bra tips. Många tips kan användas såväl inom arbetslivet som inom privatlivet. Sammantaget anser jag att det var en intressant och läsvärd bok.
Nedan följer lite anteckningar jag gjorde när jag läste boken.
- Du kan inte låtsas vara någon du inte är och du kan inte låtsas veta något du inte vet
- Det finns inget som är mindre självförtroendeinspirerande än en person som låtsas veta något han inte vet. Medge istället vad du inte vet och lär dig det så snabbt som möjligt
- Om du vill se innovation (i ditt bolag) måste du också ge tillåtelse och utrymme för misstag
- När du är på möte eller andra sociala sammanhang: Säkerställ att du gör dig bekant, och pratar, med varje person vid bordet. Det är en liten gest, men har man varit en person som känt sig utanför i sådana sammanhang glömmer man aldrig den känslan av att känna sig utanför
- Spendera dina resurser på rätt sätt. T ex om du har en stor organisation och vill bredda erbjudandet, satsa då inte på en liten niche som inte får någon nämnvärd påverkan på koncernens totala affär – detta även om du erhåller 100% marknadsandel
- Som chef är det viktigt att kunna hantera / moderera sin egen tid och respektera andras tid
- En konstant pessimistisk ledare är ödesdigert för moralen i bolaget. Ingen vill följa och ta efter en pessimist
- Ha max tre prioriteringsområden. Har du fler är det ingen som kommer ihåg dina prioriteringsområden och det blir inte tillräckligt mycket fokus, dvs prioriteringarna känns inte tillräckligt viktiga
- Håll dig ifrån känslorna ilska och ångest när det kommer till saker du inte kan påverka
- Låt aldrig ditt ego stå i vägen för att göra de bästa besluten
- Långskott är vanligtvis inte särskilt mycket till långskott som man först ofta tror. När man ska göra något stort / läskigt bygger många upp ett negativt case (t ex varför något inte ska fungera) innan de ens har tagit det första steget
- Ett förvärvande bolag förstör inte sällan kulturen i bolaget man förvärvar
- “If you don’t innovate, you die”
- Om något inte känns rätt för dig så är det sannolikt inte rätt för dig
- Om du presenterar ett problem, försök då också att presentera förslag på en lösning
- Oavsett var du befinner dig på din resa och oavsett hur framgångsrik du är, så är du alltid samma person som du alltid har varit
- Innovation kan inte inträffa om man verkar utifrån rädsla över det nya
- Ha ett mindset som är obevekligt i jakten på perfektion (det ska inte tolkas som att allt alltid ska vara eller blir perfekt)
- Ta ansvar för dina misstag
- Behandla alla rättvist och med empati
- Fråga de frågor du behöver ställa och be inte om ursäkt för saker du inte förstår
- Framför dina prioriterar på ett tydligt sätt samt upprepa dessa vid flera olika tillfällen
Tack för tipset. Lägger till på läslistan!
ReplyDeleteKul, hoppas du kommer gilla boken!
Delete