Pages

Sunday 27 August 2023

Portföljnyheter i veckan: v.34

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: På tisdagen offentliggjordes det att B3 har tecknat ett ramavtal med Nordic Leisure Travel Group (NLTG), vilket är en resekoncern som bland annat innefattar varumärket Ving. B3s uppdrag inkluderar bland annat att utveckla NLTGs mobilappar i Norden. Mobilapparna finns i en iOS- och en Android-version.

Under veckan har B3 blivit utsedd till en av fem finalister i kategorin Årets IT-konsultbolag i den första upplagan av Developers Day. Vinnaren kommer offentliggöras den 13 september.

Min kommentar: Nyheter om nya uppdrag är mycket intressant att ta del av. Jag tycker B3 borde vara mer proaktiva med att skicka ut nyheter om nya uppdrag – givet att det är officiell information. Gällande ovanstående ramavtal är det totalt åtta stycken appar som B3 ska utveckla åt NLTG.

NCC: På torsdagen meddelade NCC att man erhållit uppdraget att i samverkan med Aros bygga 170 hyreslägenheter i Danderyd. Ordervärdet uppgår till cirka 300 mkr och byggstart väntas ske i november 2023.

Min kommentar: Ett trevligt uppdrag som trillade in hos NCC. Jag hoppas at hösten kan bjuda på en okej aktivitet när det gäller nya uppdrag.

OGUNSEN: Efter ett par svaga veckor i augusti började det äntligen bli lite aktivitet igen när det gäller nya konsult- och rekryteringsannonser på Ogunsen-koncernens olika hemsidor. I veckan har man också kunnat se att bolaget söker efter ekonomer i Eskilstuna och Västerås, vilka (enligt min tolkning i så fall) är en del av bolagets planerade geografiska expansion.

Min kommentar: Till veckan är det dags för Ogunsen att presentera sin Q2-rapport. Givet tidigare utskickade vinstvarning så ser jag mest framemot (1) starten på Q3, (2) åtgärder för att mitigera en svagare marknad och (3) status kring den geografiska expansionen. Förutom Eskilstuna och Västerås har jag noterat att man innan sommaren hade uppdrag ute i Jönköping.

PEAB: På tisdagen meddelade Peab att man vunnit uppdraget att förstärka väg 953 mellan Östgranvåg och Forsmo i Sollefteå kommun. Ordervärdet uppgår till 115 mkr. Byggstart sker i september 2023 och arbetet väntas vara klart i oktober 2025.

På onsdagen informerade Peab att deras fastighetsutvecklingsprojekt The Corner i Hyllie snart är helt uthyrt. Detta efter att Landinfira blivit kontorshusets sjunde hyresgäst och att Genetor utökat sin hyresyta. Sammantaget har fastigheten en total kontorsyta på 7 000 kvadratmeter.

Min kommentar: I likhet med vad jag skrev ovan om NCC hoppas jag det kan bli ett okej inflöde av nya uppdrag under hösten.

4 comments:

  1. Semestern är slut och ordrar trillar in vilket är härligt! Nyheter skall levereras som vanligt.

    Första nyheten är egentligen ett tillägg. Det blir SAAB som blir hyresgäst av 66.000 kvm i Nöten 4 Solna Strand. Detta tillades i tisdags. Uthyrningen har skett sedan 27:e Juni men man har inte sagt vem som hyr. Lokalen hade stått tom i 15 månader sedan Skatteverket flyttat till Sundbyberg.

    Kommentar: Efter en lång tid är det skönt när man hittar en hyresgäst.

    I tisdags kom det även fram att Skanska fått en order på 550 miljoner kronor från Bergen kommun i Norge. Mitdbygda vårdhem skall byggas.

    Kommentar: Skönt att även Skanska får in ordrar som denna. Alla ordrar är välkomna.

    Telia ägda TV4 säger upp 100 medarbetare. Detta kom upp i fredags.

    Trist men något som måste göras när det skall besparas.

    Sista nyheten är att Carl-Henric Svanberg slutar som. Styrelseordförande i Volvo. Detta kom fram i fredags.

    Kommentar: Analysfirman Kepler Cheuvreux tror att det är: Johan Molin, Jan Carlsson eller Björn Rosengren som kommer att ta över.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gissar att det är Fabege som äger fastigheten i Solna Strand. Verkligen skönt att de landat en hyresgäst i den stora fastigheten.

      Det ska bli spännande att se vem som tar över ordföranderollen i Volvo.

      Delete
    2. Solna Strand ..? Jahaaa, Vreten.

      Delete
  2. Du gissar rätt. Ibland missar jag skrivavilket bolag. Trött på morgonen ibland.

    ReplyDelete