Pages

Saturday 26 August 2023

Veckans aktieköp: v34

Det fortsätter att vara slagigt på börsen. Jag köpte aktier i tre bolag under veckan som gick.

B3 CONSULTING GROUP: Jag har i veckan utökat mitt innehav i B3 genom att köpa aktier till kursen 95,40 kr. Långsiktigt anser jag det vara en attraktiv nivå för B3. Som jag har skrivit många gånger tidigare ser jag framemot effektiviseringsprogrammet som ska annonseras i samband med Q3-rapporten. Vidare ser jag också framemot att den polska verksamheten kommer att konsolideras in i B3-koncernen senast år 2025. Det är två faktorer jag anser (allt annat lika) kommer supportera verksamhetsutvecklingen framöver.

LUNDBERGS: Jag har under veckan också plockat in några fler aktier i investmentbolaget Lundbergs. Enligt hemsidan IB-index handlas Lundbergs till cirka 9% substansrabatt. Ett av Lundbergs största innehav är ett annat investmentbolag, nämligen Industrivärden. Även Industrivärden handlas till substansrabatt. Förutom Industrivärden ger en investering i Lundbergs också exponering mot bland annat Indutrade, Holmen, Hufvudstaden och Lundbergs Fastigheter.

NEW WAVE: Även den här veckan har jag utökat mitt innehav i New Wave. Lägsta köpkursen i veckan landade på 72,55 kr. Det tycker jag är en långsiktigt förmånlig nivå att köpa aktier till. Sentimentet kring aktien är dock svagt. Hittills i år har aktien sjunkit med cirka 28%. 

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

22 comments:

  1. Har precis som dig köpt aktier i 3 bolag. Dometic Group som bedriver tillverkning, försäljning och service av produkter för fritidsmarknaden bl.a. portabla kylboxar, grillar, luftkonditioneringssystem, tält, batterier och solenergi-lösningar för det mobila friluftslivet. 100st köptes in för 72,24. Många byggbolag går i konkurs och fler riskerar säkerligen detta. Men de största och därmed också starkast kommer att överleva. Därför valde jag att öka med 100st NCC till kursen 109,90. Vi går mot en lågkonjunktur men som sagt de starkaste kommer att överleva och jag tänkte att det skulle bli billigare denna veckan därav att jag inte köpte något förra veckan. 150 New Wave köptes in på kursen 72,69. Torsten och hans varumärken jobbar på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande köp! Blir mycket intressant att följa de tre bolagen kommande år.

      Delete
  2. Det blev under veckan ytterligare påfyll i Latour, 200st för 188 kr. Jag köper till en lång portfölj. Latob, Inve och Lundb är mina största innehav.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket fina bolag och bra diversifiering där!

      Delete
  3. Påfyllning i Lagercrantz, Cibus, Telia och Atlas Copco

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande köp! Jag har varit lite sugen på Telia på sistone men har inte slått till (än) :)

      Delete
    2. Handen på hjärtat. Atlas Copco och Capman lockar mig mest! Telia har för mycket problem.

      Delete
    3. Cibus och Telia är försök till bottenfiske, tänker att Telia inte borde falla så mycket mer och Cibus verkar vara på återhämtande. Köper dock för små belopp, så har jag fel så blir jag inte ruinerad.

      Delete
    4. Håller med, någon gång tycker man ju det borde vända (eller iaf bottna) för Telia :) Det blir intressant att se vem som kommer utses till ny VD och om det blir någon strategiförändring som följer av det.

      Delete
    5. Angående Telia, jag har gjort en analys och skulle uppskatta kommentarer för ett sk "normalår", i miljarder SEK
      Mitt 2023 estimat 95,4 +5%yoy
      EBITDA marginalen 2017-2020 var ca 33% => 31,5
      Jag antar D&A till årets Capex, 14
      Intäkter från associated companies:100=> EBIT marginal på 18,4%
      Financial items långsiktigt på 3,5 => profit före skatt 14,1
      Skatt 20% =>2,8
      Net profit 11,27
      Jag antar 85% av nettovinst tillfaller aktieägarna i Telia, 3,93 miljarder aktier=> EPS 2,44 SEK.

      Jag är säker på att utdelningen kommer slaktas, 1SEK/ aktie för nästa år? Men jag antar att målet blir 70% av normaliseras earnings/EPS => utdelning 70% av 2,44. Med dagens aktiekurs motsvarar det ca 8,1% i direkt avkastning. Jag antar ett långsiktigt avkastningskrav är 5% på Telia => motiverad kurs ca 34 SEK/aktie.

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
    6. Skrev allt på telefonen ☹️, allt ovan är för ett "normalår" och bortser alla icke cf relaterade items som impairments som säkerligen kommer komma framöver. Frågan är om Telia kommer att ha en ledning som ser till aktieägarna eller den dagen då det vänder och bolaget blir en cash cow, kommer man då återigen göra vansinne förvärv a la TV4/CMore? Det styr ju bolagets utveckling
      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
  4. Hej, jodå, det blev nya påfyllningar av Realty, Softronic och XACT Norden.

    Vi kämpar på framåt trots det negativa börsklimatet i år.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Fint! Softronic har jag på min bevakningslista. Japp, det är bara att kämpa på när det är lite stökigt - men nedgångar är bra för långsiktiga nettoinvesterare :)

      Delete
  5. Påfyllning i Investor och Bilia

    ReplyDelete
  6. Blev även några Nibe

    ReplyDelete
  7. Det blev öka innehavet med 25% i Latour som jag första gången köpt för ca 207kr, nu ökat mer för att utgöra 3:7% av portföljen

    ReplyDelete
  8. Hmm oroande. Senaste två veckorna har jag köpt Nibe och ökat i Svolder och Latour. Alltså som alla andra, kan det verkligen gå bra? Tyckte Latour var lockande när premien i stort sett smält bort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, ja man blir alltid lite nervös när många investerare gör samma sak. Dock väldigt fina bolag du köpte. Svolders VD var med i Sparpodden i veckan hörde jag, kul att höra lite kring deras syn på New Wave med.

      Delete