Pages

Sunday 3 September 2023

Portföljnyheter i veckan: v.35

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: B3-bolaget Rebel and Bird meddelade i veckan att man fått uppdraget att skapa Mustaschkampen och Prostataförbundets kampanjsida för att samla in pengar till forskning om prostatacancer. Detta är femte år i rad som Rebel and Bird får detta uppdrag.

Start-up:en B3 Grit firar ett år. Under B3 Grits första år har man hunnit bli cirka 30 medarbetare, vilka är fördelade på åtta orter. På kundsidan har man startat upp samarbeten med fler än 20 kunder.

Antalet medarbetare hos B3 (enligt Linkedin) ökade med en person under veckan, detta efter att de fyra veckorna dessförinnan hade uppvisat en negativ utveckling.

Min kommentar: Det är glädjande att se att B3 vinner nya uppdrag samt att B3 Grit utvecklas väl. Givet att B3 kommer presentera ett effektiviseringsprogram i samband med Q3-rapporten är det intressant att se att antalet medarbetare minskat på sistone, även om det givetvis inte är någon exakt och fullständig vetenskap när informationen hämtas på Linkedin.

BETSSON: Betsson har i veckan aviserat att man avser emittera nya icke-säkerställda obligationer med en förväntad volym om 50-75 miljoner euro, där obligationerna planeras ha en löptid på tre år. I pressmeddelandet framgår bland annat att emissionslikviden ska användas till generella företagsändamål inklusive förvärv.

Min kommentar: Det återstår att se hur villkoren för obligationerna kommer att se ut och vad de kommer användas till, men personligen hoppas jag att en del av dessa planerade obligationer kommer att användas till förvärv på spännande framtidsmarknader.

HANDELSBANKEN: Industrivärden har rapporterat att man den 24-25 augusti köpt två miljoner A-aktier i Handelsbanken. Den totala köpesumman landade på cirka 180,7 mkr.

Min kommentar: Industrivärden är Handelsbankens största ägare. Via ovanstående rapporterade köp fortsätter Fredrik Lundberg således att stärka sitt ägande i Handelsbanken, där investmentbolaget Lundbergs är tredje största ägare. Jag tycker det är positivt att största ägaren köper mer aktier i Handelsbanken. Jag skulle dock gärna också se mer insynsköp från bolagsledningen.

INWIDO: På måndagskvällen skickade Inwido ut ett pressmeddelande där det förkunnades att VD Henrik Hjalmarsson kommer att lämna VD-posten. Han kommer dock att arbeta vidare som VD under en övergångsperiod, dock längst till den 28 februari 2024. Henrik lämnar sin roll för att börja som VD på Optigroup.

Min kommentar: Jag hade gärna sett att Henrik ägde lite mer aktier, men i övrigt tycker jag att han har varit en väldigt bra VD. Det är därför tråkigt att han lämnar. Aktien sjönk initialt en hel del på beskedet, vilket är ett gott betyg för Henrik. Det blir nu intressant att se vem som kommer ta över som VD. 

LUNDBERGS: På onsdagen köpte Lundbergs ordförande Bo Selling 4 000 aktier till kursen 448,72 kr. Den totala köpelikviden landade på cirka 1,8 mkr. Vidare har investmentbolaget Lundbergs rapporterat att man köpt aktier i Alleima för 141 mkr och i Sandvik för 209 mkr.

Min kommentar: Trevligt att se ett fint insynsköp av Lundbergs ordförande. Bo tillträdde som ordförande i våras och ägde innan veckans köp 1 000 aktier i Lundbergs.

NCC: På onsdagen informerade NCC att man vunnit 22 avtal med Trafikverket avseende beläggningsarbeten i stora delar av norra Sverige. Det totala ordervärdet uppgår till cirka 540 mkr. Avtalen kommer orderregistreras löpande under år 2023-2024.

Min kommentar: Detta är ett fint gäng avtal som NCC har ingått med Trafikverket. Efter sommaren har NCC också kommunicerat att man kommer ha en kapitalmarknadsdag den 9 november. Den ska bli intressant att ta del av.

NORDIC PAPER: På tisdagskvällen offentliggjorde Nordic Paper att man har beslutat att investera cirka 850 mkr vid sitt bruk i Bäckhammar. Man skriver bland annat ”En viktig del av investeringarna är en ny vedhantering som kommer ge anläggningen en strategisk flexibilitet i råvaruförsörjningen samt leda till effektivitetsvinster i produktionen”. Investeringarna kommer öka den framtida produktionskapaciteten samt väntas öka EBITDA med cirka 100 mkr på årsbasis, vilket väntas ge full effekt från och med år 2026.

Vidare uppges att investeringarna kommer att genomföras under perioden 2023-2025 samt finansieras genom existerande kreditfaciliteter. Kassaflödeseffekterna uppstår framför allt 2024 och 2025, med mer än 300 mkr för respektive år.

Min kommentar: Som investerare i Nordic Paper hade jag givetvis hellre sett att denna investering redan hade varit gjord. Att den dock sker kommer inte som någon överraskning då man har pratat om detta under ett par år. Den investering som beskrivs ovan gör bolaget inom ramen för nuvarande produktionstillstånd. Utöver nämnda investering önskar Nordic Paper göra ytterligare en investering, vilket är en investering som kräver ytterligare tillstånd (ett tillstånd som nu befinner sig i en överklagandeprocess).

Det känns alltid lite nervöst när större investeringar ska göras, då det är lätt hänt att kostnaderna blir högre än väntat, investeringen tar längre tid att genomföras och/eller de positiva effekterna blir mindre än kommunicerat.

PEAB: På tisdagen informerades det att Peab fått uppdraget att bygga ett rättspsykiatriskt sjukhus i finska Vasa. Ordervärdet uppgår till 26 mEUR. Byggprojektet startar i maj 2024 och väntas stå klart i november 2025.

Min kommentar: Ett nytt uppdraget inkasserades i veckan för Peabs del. Ett är ju bättre än inget men det får gärna dyka upp många fler avtal under hösten.

2 comments:

  1. På tisdagen öppnade Clas Ohlsson en butik i Sundsvall och på fredagen öppnade man fjärde i Oslo.

    I måndags kom nyheten att SCA blir helägare i Gällö Timber och efter att ha köpt den andra 50% från Person invest.

    Blekinge region skall betala 16 miljoner i förlikning till Skanska för sjukhusbygge i Karlskrona. Dock hade Skanska krävt 71 miljoner.
    Detta meddelades i måndags.


    Nya Tångvalla skall byggas med skola och idrottsplats i Falsterbo. Ordervärde 500 miljoner. Nyheten kom i Torsdags.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant. Jag såg att Clas O ska öppna ny butik vid Fridhemsplan under hösten med.

      Delete