Pages

Tuesday 10 October 2023

Läsarfrågor om att jag slutat arbeta

Förra söndagen publicerade jag inlägget om att jag har slutat jobba. I skrivande stund är inlägget mitt mest lästa någonsin.

Om du missade inlägget finns det att läsa HÄR. Jag vill börja med att tacka för alla fina ord ni skickade. Det värmde oerhört mycket och gjorde mig genuint glad. I samband med inlägget kom det också in en del frågor. Några av dessa frågor tänkte jag besvara i detta inlägg. 

Q: Hur mycket pengar har du?
A: Under bloggens första år redogjorde jag för hur mycket kapital jag har. Till följd av ”anledningar” valde jag att upphöra med att redovisa hur mycket kapital jag har. Jag ser mig dock som en förhållandevis försiktig person. Redan för några års sedan var den någon som ansåg att jag hade fastnat i ”one more year syndrom”-träsket.

Sammantaget hoppas och tror jag att jag har tillräckligt med kapital för att kunna finansiera en livsstil jag anser mig vara tillfredsställd med.

Q: Tror du inte att utdelningarna minskar nästa år?
A: Det snabba svaret är ”Jo”. Jag kommer att göra en utdelningsprognos efter att jag har gått igenom portföljinnehavens Q3-rapporter. Som nuvarande basscenario räknar jag dock med att utdelningarna 2024 kommer att understiga de utdelningar jag erhåller under 2023. Som ett grovt utgångsscenario hoppas/tror jag däremot att jag kommer fortsätta snitta över 50 000 kr per månad i utdelning även 2024.

Q: Slutar din fru att jobba också?
A: I skrivande stund är min fru anställd. Hon jobbar således fortsatt.

Q: Blir det inte dålig stämning i relationen om en jobbar och den andra inte jobbar?
A: Jag vill vara extremt tydlig med att säga att det vägval jag nu har svängt in på är baserat på ett beslut som både min fru och jag ställer oss bakom. Vi har diskuterat igenom situationen gemensamt. 

Vår resa mot finansiellt oberoende inleddes för över 12 år sedan. Under den tiden har exempelvis min fru varit frivilligt utanför jobbsammanhang under ett gäng månader, där hon lämnade sitt dåvarande jobb utan att ha något nytt, och där hon inte heller aktivt sökte nytt jobb. Vi har båda, var för sig, också i andra sammanhang varit utanför jobbsammanhang under en förhållandevis lång period.

Min fru och jag gör givetvis den här resan tillsammans. Man kan aldrig fullt ut planera för framtiden men vi har en plan vi jobbar efter (inklusive när min fru ska ta steget att lämna arbetsmarknaden).

Q: Hur ser du på tajmingen att sluta jobba nu när de ekonomiska tiderna är bistrare?
A: De bistrare ekonomiska tiderna har pågått under en period nu och kostnadsmässigt har vi god marginal i vår ekonomi. Vi har som bekant också intensifierat arbetet med att minska ned storleken på vårt bolån. Jag anser att vi har god förmåga att navigera oss igenom bistrare ekonomiska tider.

Q: Vad ska du göra när du inte jobbar?
A: Utöver vad jag angav i inlägget som jag länkade till ovan så ämnar jag att få återkomma längre fram och beskriva lite hur dagarna ser ut.

Q: Blir det inte ensamt att inte jobba (sociala delen är jätteviktig för välmåendet)?
A: Det finns otaliga sätt och ställen att tillgå för att ha en god social nivå – exempelvis träning, olika typer av event och välgörenhetsarbete. Jag kommer givetvis också regelbundet träffa nära och kära samt vänner och andra bekanta. Jag tror nuvarande situation kan rendera i att jag kommer vara mer ”på riktigt” social än vad jag var som anställd.

15 comments:

  1. Oj, hade missat det inlägget!
    *Stort grattis!*
    Vilken grej ändå, puh! En omställning som heter duga i flera avseenden.
    Bra jobbat av er båda! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Blir spännande att se hur det faller ut men än så länge känns omställningen väldigt bra :)

      Delete
  2. Grattis från mig med!
    På frågan om man missar det sociala så trodde jag också förr att man blir väldigt ensam när man inte har ett jobb att dagligen gå till. Nu efter ett antal år med "tvångsdistansarbete", först pga coronan, sen pga arbetsgivarens oförmåga att ordna en laglig arbetsmiljö åt alla anställda, så anser jag att jag är mycket mer isolerad när jag tvingas sitta vid skrivbordet hemma än om jag får välja aktiviteter själv. Även de få dagar som vi är inne på kontoret är ganska tomma på interaktion med andra människor.
    De jag känner som slutat det "normala" arbetslivet har väldig mycket mer aktiviteter och sociala möten med andra människor än vad jag hinner med.

    Spargrisen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Intressant iakttagelse och jag tror det ligger mycket i det du skriver. Även om man (som FIRE-person) vill umgås med folk som jobbar så kan man exempelvis boka in lunch med dem eller fika etc :)

      Delete
  3. Jättekul att läsa dina frågor och svar. Jag har ju bara prov-RE under några månader, men känner verkligen igen oss i de frågor och svar du presenterade då vi själva har brottats med samma frågeställningar. Jag är dock lite nyfiken varför du tror att utdelningarna ska sänkas nästa år? Visst, några industri/tjänstebolag kanske väljer denna väg, men att sitta med mycket cykliskt i en FIRE-portfölj är lite av en risk. Jag kör t.ex. betydligt mer fixed income såsom preffar, ocykliska bolag etc.

    Är man en extrovert social person är nog FIRE rena döden, då man i princip är ledig när de allra flesta jobbar. Men, hittar man umgänge på något sätt, kan det ju bli riktigt bra. Jag är själv introvert och gillar att vara hemma och greja, så för mig passar det alldeles utmärkt. Man träffar ändå en masa folk via dotterns aktiviteter och när man bjuder hem vänner och bekanta. Jag har inget behov av att tvingas umgås med en massa "arbetskompisar" varje dag.

    Sen jobbar min fru också fortfarande, och hon tycker det är toppen att ha en gubbe som sköter det mesta här hemma. Mat och barnkläder vill hon dock fortfarande ha ett finger med i spelet kring, men jag tar hand om all annan markservice. Har inte hört några klagomål än i alla fall :=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, kul att höra att du finner det intressant! Jag har inga preffar i portföljen eller bolag á la Axfood etc. Vissa bolag i portföljen drog till med riktigt fina utdelningar i år, vilket jag som utgångsscenario tror kan vara svårt att överträffa och i vissa fall bibehålla. Bland annat räknar jag med lägre utdelning i Nordic Paper, Peab och Ogunsen.

      Det låter som att du har en underbar och balanserad situation nu. Verkligen kul att höra! Jag tror jag delar ganska mycket din personlighet kring det du beskriver ovan.

      Delete
  4. Inspirerande! Vilken direktavkastning (%) har er portfölj ungefär, för att på ett hum om vilken typ av bolag ni har? Eller har hela portföljen redovisats? Vilken snittavkastning CAGR har ni haft under era 12 år? Måste varit väldigt god?? Mvh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Då utdelning dividerat med direktavkastning ger resultatet storlek på portfölj väljer jag att passa på den frågan :) Jag skriver varje vecka om lite nyheter som hänt bland portföljinnehaven, där ges ett hum om bolagen som vi äger. Exempelvis EVO, Handelsbanken, Betsson, Neobo, NCC och ITAB.

      Delete
    2. Tack! Vilken cagr har ni haft under dessa 12 år?

      Delete
  5. Gick FIRE på 3 MSEK för snart två år sen, några månader innan jag fyllde 40 år. Pallade inte förvärvsarbeta längre efter drygt 20 år i ekorrhjulet. Var höginkomsttagare med ett ganska flashigt jobb/titel och bra förmåner men kände ändå att det fick räcka.

    Har inte jobbat en sekund åt någon annan än mig själv sen dess (börsen) och ångrar inte mitt val. Man kan liksom inte förklara riktigt för någon hur skönt det är att inte behöva slava eller lyda någon annan utan helt enkelt bestämma till 100% vad man gör med ens lediga tid.

    Det enda jag vill tipsa dig om såhär i början av din frihetstid är att det är fullt normalt om du börjar få lite identitetskris tankar i huvudet efter ett tag, och att en del av huvudet säger att du ska tillbaka till din bransch som du lagt så många år av ditt liv på.

    Enjoy!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort grattis, väldigt inspirerande! Hur ser en "vanlig" dag ut för dig nu?

      Tack för tipset! Än så länge njuter jag väldigt mycket. Jag har spenderat typ hela dagen utomhus fram till nu och tänkte nu köra ett "aktiepass" :)

      Delete
    2. Normalt sätt brukar mina dagar vara något i stil med detta:

      Förmiddag (06.30-12.00)
      Kör en lugn morgon med en kopp te och läser något samt försöker sen sköta magen. Efter det brukar jag dra ut och springa 10-15 km och sen är det dusch, frukost och snabbt kolla till börsen. Efter detta är gjort brukar klockan vara runt 10 och jag har märkt att jag då har typ 2 timmar med rätt bra energi i kropp och huvud så brukar ägna mig åt något kreativt. Det blir ofta lite musikproduktion vid datorn men ibland också något helt annat.

      Eftermiddag: (12.00-18.00)
      Jag brukar köra lång luncher på balkongen och lyssna på podd. Efter det tar jag mig en promenad om vädret är fint och fortsätter lyssna på podd, eller så drar jag iväg och hänger lite med den enda av mina förälderar som fortfarande lever. Den här tidsslotten eller förmiddagsslotten används ibland för att dra och storhandla mat på Lidl eller dylikt. Senare på eftermiddag brukar jag ibland ägna mig åt något kreativt igen om jag orkar men oftast blir det nervarvning för att laga middag till min sambo. Kollar säkert börsen några gånger under eftermiddagen också. På sommaren drar jag iväg till vatten/hav/sjö på eftermiddagen och ligger och chillar där på stranden i någon timme.

      Kväll: (18.00-22.00)
      Middag med sambon och sen myser vi i soffan med någon serie eller film. Håller här lite koll här på vad som händer på USA börsen.

      Summerat skulle jag säga att oavsett årstid och väder är det extremt viktigt för mitt FIRE välmående att lämna lägenheten några timmar varje dag och komma ut.

      Delete
    3. Glömde säga att min sambo jobbar deltid 75% så om hon är ledig mitt i veckan så försöker vi hitta på grejer tillsammans utomhus. Vi har båda väldigt billiga och enkla hobbies där träning och hälsa är bådas prio nr 1.

      Den största enskilda utgiften vi har tillsammans är om vi reser då vi helst bor på 5 stjärniga hotell där maten på hotellet måste hålla väldigt hög klass samt möjligheter till att springa längs havet på en bra och lång strandpromenad (läs asfalt ej sand) måste vara bra.

      Vi har genom åren fastnat för Kanarieöarna och hotellkedjemärket "RUI" då vi tycker de hotell vi prövat infriar allt ovan plus ett skönt lugn (mest pensionärer och äldre par som bor på dessa typer av hotell)

      Vidare sköter jag all matlagning och storhandling av mat så finns en del att sysselsätta sig med om dagarna där också.

      Delete
    4. Avslutningsvis vill jag säga att nästan 20 år i ekorrhjulet som en ambitiös och högpresterande person i roller som kräver mycket absolut satt sina spår.

      När man väl kommer in i en dagslunk där man på riktigt inte behöva tänka på den där viktiga presentationen man ska stå och hålla inför +50 pers, marknadschefer, VD:ar och dylikt nästa dag, jag den känslan är rätt häftig.

      Under min snart 2 åriga FIRE resa har jag kommit fram till att min drivkraft att prestera och lösa problem/utmaningar kan göras på helt ANDRA sätt än i ekorrhjulet och åt någon ANNAN i företagsvärlden.

      Det kan tex vara att jag gör framsteg med en ny musik låt, lagar nån helt ny maträtt som blir bra, får till ett extra bra träningspass, fortsätter göra kloka beslut med mina investeringar, samt får en ännu bättre relation till min sambo och familj.

      Delete
    5. Tusen tack för att du delar! Det var oerhört intressant och inspirerande att läsa!!

      Delete