Pages

Thursday 12 October 2023

Positivt eller negativt: Vad är ditt fokus?

I dagens samhälle är det lätt att överösas av negativa händelser. En förklaring till det är helt enkelt att den typen av nyheter genererar mer klick och säljer således bättre. Det är dock upp till dig och mig samt var och en vad man väljer att fokusera på.

Jag läste igår ut boken ”Breven berättar: Ingvar Kamprads visionära ledarskap på IKEA”, vilket som namnet antyder är en bok på temat IKEA och Ingvar Kamprad. Jag tycker att det var en inspirerande bok.

När IKEA fortfarande var ett relativt nytt bolag försökte konkurrenter på olika sätt att stoppa IKEAs framfart. Istället för att fokusera på att man själv ska bli bättre fokuserade således konkurrenterna på hur man kunde göra IKEA sämre. Detta angreppssätt är något som Ingvar beskrev som att man arbetar negativt. Ingvar har också påtalat att konkurrenternas ageranden gjorde IKEA starkare då man tvingades att agera proaktivt och tänka nytt. Således gjorde det hela sammantaget IKEA bättre.

Hursomhelst, jag gillar verkligen Ingvars tankesätt här. Jag har funderat i lite liknande banor när det gäller börsen. Det finns oerhört många investerare på börsen. En del investerare gör riktigt bra saker och vissa saker skulle man kanske önska vore bättre.

Som en iakttagare kan man välja om man vill fokusera på det som är bra eller på det som är mindre bra. Jag vill jag hellre inspireras av duktiga personer än att läsa om folk som pratar nedvärderande om andra.

Personligen ser jag inte syftet med att påtala för andra att de har gjort en dålig investering. Det finns ingen som är verksam inom aktiebranschen som aldrig gör ett misstag. Om man har en investering som inte fallit väl ut då är man nog sannolikt själv högst medveten om det och det blir inte trevligare av att det hela ska påpekas av flertalet andra personer. Personer som ofta inte heller har hela bilden klar för sig. Kanske någon köper en viss aktie istället för en Trisslott?

Jag vet inte om det här inlägget placeras i det ”positiva facket” men att ha en positiv grundinställning är något jag försöker ha och något som jag tror har bidragit (bland annat) till den finansiella resa min fru och jag har gjort.

6 comments:

  1. Ligger mycket i det du skriver ovan. En sak är att göra misstag men hur omvandlas det till faktisk kunskap och erfarenhet som medför att man inte gör om samma misstag igen? Och att läsa på andras misstag och lärdomar.

    Jag förstår det också som att man ska fokusera på vad man själv kan påverka.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, verkligen viktigt att läsa sig av sina misstag så man inte upprepar samma misstag. Bra att lära sig av andras misstag. Som Kamprad brukade säga "Endast den som sover gör inga misstag" :)

      Delete
  2. Meh. Folk får gärna påminna mig om att jag köpte en massa Embracer. Den läxan behöver jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, okej då. Då tror jag det kan finnas några som vill påminna dig om den läxan :)

      Delete
  3. Härligt att du tänker på det positiva. Jag tänker likadant även om jag kan ha ångest över de dåliga affärerna ibland!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är lätt att fokusera på de mindre bra affärerna. Viktigt att komma ihåg de (förhoppningsvis) många bra affärer man gör också. Som jag skrev ovan: misstag gör alla och Kamprad uttryckte de väl med att "endast den som sover gör inga misstag".

      Delete