Pages

Thursday 19 October 2023

Softronic: Q3 2023

Igår presenterade Softronic sina siffror för Q3 2023.

Nedan följer en summering av rapporten samt mina tankar. Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger inte aktier i Softronic.

  • Intäkterna ökade med 6% till 184 mkr (173)
  • Rörelseresultatet ökade från 24,2 mkr till 28,6 mkr, där rörelsemarginalen landade på 15,6% (14,0)
  • Vinsten per aktie kom in på 0,44 kr (0,36)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten minskade till -5,0 mkr (9,7)
  • Antalet anställda uppgick till 432 (405)

Givet den svagare utvecklingen på konsultmarknaden är det imponerande att Softronic ökar intäkterna med 6% jämfört med Q3 2022 samt att rörelsemarginalen uppgår till starka 15,6%. Förutom intäktstillväxt år-över-år supporteras rörelsemarginalen av lägre kostnader (jämfört med Q1 och Q2) när det kommer till personal samt handelsvaror och övriga fakturerade kostnader.

Gällande marknadsutvecklingen skriver Softronic bland annat ”Det sker en generell inbromsning på marknaden… Det finns mer tillgänglig kompetens vilket inte har varit fallet på väldigt länge. Konkurrensen om konsultuppdrag blir hårdare”. Detta är i linje med vad flera andra bolag har kommunicerat. Digitaliseringens framfart är dock en megatrend som uppvisar ett fortsatt långsiktigt behov av den typ av tjänster som Softronic tillhandahåller. 

Generellt har konsultbolagens aktieägare hittills i år fått se en svag utveckling på sina investeringar. Softronics solida rapport mottogs dock mycket väl på börsen igår, där marknaden handlade upp aktien med över 12%. Min tes är att marknaden har tagit ut mycket negativt i konsultbolagens aktiekurser, även om det kommer vara utmanande i närtid för flera bolag.

Till följd av osäkerheten i konjunkturen tycker jag att det är vanskligt att prognostisera utvecklingen i närtid. Skulle Softronic kunna leverera en vinst per aktie 2023 på uppemot eller kring 1,50 kr handlas aktien nu runt P/E 11 eller strax under.

Bolagets starka finansiella ställning och kapitalsnåla verksamhet gör också att generösa utdelningar kan skiftas ut till aktieägarna. Personligen tycker jag att Softronic är ett välskött bolag. Jämfört med vissa peers tycker jag att Softronic står för en solid stabilitet, även om inte tillväxten alltid har varit lika snabb som vissa konkurrenter.

Något som jag tycker drar ned Softronics motiverade värderingsmultipel allt-annat-lika är bolagets kommunikation, vilket är ett område som jag tycker det finns mer att önska inom. För egen del har jag i skrivande stund 20-22 kr som motiverat värde för Softronic-aktien.

Jag tycker att aktien är attraktivt värderad idag, men det är inte mitt top-pick i sektorn. Jag kommer dock med intresse att fortsätta följa bolaget framöver.

No comments:

Post a Comment