Pages

Saturday 23 December 2023

Närmar mig 4 mkr i ackumulerade utdelningar

Vår resa mot finansiellt oberoende inleddes år 2011. Det har således gått 12 år sedan vi bestämde oss för att vi skulle bli finansiellt oberoende.

Sedan några år tillbaka har vi uppnått vår målsättning, utifrån vår definition av finansiellt oberoende (= där passiva inkomster överstiger våra kostnader). Sedan några år tillbaka har vi inte heller haft två heltidslöner som trillar in på kontot.

Innevarande år med stigande inflation generellt och kraftigt höjda räntor i synnerhet har därmed utsatt vår ekonomi för ett test. Ett test som jag tycker vi har klarat av väl, även om det känns bittert att betala massa tusenlappar i ränta varje månad 😊

Hursomhelst, jag kollade i veckan igenom våra historiska utdelningar. Jag tappade nästan hakan när jag kunde konstatera att vi under perioden 2011-2023 har inkasserat cirka 3 773 000 kr i utdelningar. 

I genomsnitt per månad har det under perioden trillat in närmare 24 200 kr i utdelningar. Sammantaget känns det som en nästan overklig utveckling. Inte minst när man sitter där i Excel och varje månad summerar den där enskilda utdelningen. Det är där och då svårt att få ihop att varje utdelning är en liten byggkloss i det stora utdelningspusslet.

Jag är oerhört glad och tacksam över hur utdelningarna, och aktieportföljen i stort, har utvecklats under dessa år. Det är ett resultat av tur, god marknadsutveckling, ränta-på-ränta effekten, dedikerat sparande, målmedvetenhet och återinvesterade utdelningar etc.

Jag vet inte hur utvecklingen kommer bli framöver men jag gläds över utvecklingen så här långt. Jag räknar dock med att 4 mkr i ackumulerade utdelningar kommer att passeras under det första halvåret 2024.

6 comments:

  1. Grattis till ett bra genomsnitt och totalsumma under de 12 åren. Hoppas att ni mår bra. God jul och gott nytt år.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Det är bara fint här tack. Hoppas detsamma med dig.
      God Jul & Gott Nytt År!

      Delete
  2. Gratulerar! Detta är en stor inspiration för många av oss andra som kämpar på med betydligt mindre belopp att kunna se hur allt kan utvecklas med mycket jobb!

    God Jul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Det är häftigt att zooma ut och följa utvecklingen över tid :)
      God Jul!

      Delete
  3. Mäktigt!
    God jul på er!
    /Arbetsplanen

    ReplyDelete