Pages

Friday 22 December 2023

Händelsen som förändrade allt

När dessa rader skrivs känns det som att mitt liv kan delas in i ett före och ett efter.

Jag anser mig generellt ha ett stort driv. En styrka jag har är att jobba hårt och dedikerat, samt anamma ett positivt och ”can do” mindset. Detta till trots kan jag ibland tveka på mig själv till den grad att jag inte kommer vidare.

Jag vet att ovanstående stycke lätt kan tolkas vara lite motstridigt. Det jag framför allt tänker på i ovanstående stycke är hur jag (givetvis tillsammans med min fru) byggde upp ett finansiellt oberoende.

Målet var att exekvera FIRE. Det är dock lätt att vara ”kaxig” och påstå att man kommer exekvera FIRE så fort man har möjlighet när man precis har startat sin resa. Det är däremot något helt annat att våga ta steget när man de facto har möjligheten.

Det finns de som har påstått att jag ”lider av” one more year syndrom. Det kan man lätt tolka som att jag är feg. Jag skulle nog inte argumentera emot något av de två nyss nämnda påståendena.

Jag hade definitivt kunnat lämna mitt 9-5 jobb tidigare. Men samtidigt innebar några extra år mer tid att stärka de finansiella musklerna. Utöver det var möjligheten att gå på föräldraledighet som förvärvsarbetande en signifikant orsak till att jag inte lämnade 9-5 jobbet tidigare.

Förutom erhållen föräldrapenning gav föräldraledigheten ett bra test på huruvida att inte jobba på lång tid var något jag fann givande eller inte.

Jag älskade att vara föräldraledig.

Till syvende och sist var det faktum att jag blev pappa den händelse som förändrade allt. Jag vill vara en så bra och närvarande pappa jag kan utifrån mina förutsättningar.

Att bli pappa var därför något som snabbt botade one more year syndrom och bidrog till att jag vågade ta steget att exekvera FIRE.

8 comments:

  1. Så, hur har du tänkt att göra när/om kotte 2 kommer mht föräldrapenning?

    Det du skriver ovan är den händelse som fick dig att sluta 9-17 (är det inte 08-17😄?) men I min värld är det viktiga beslutet att du/ni ville bli ekonomiskt oberoende? Med tanke på rubriken förväntade jag mig det. Själv prioriterar Jag våra resor för mkt för att avsluta att jobba & döttrarnas skolor/aktiviteter kostar...samt the att Jag har ett jobb som inte är krävande I regel som gör att jag delvis kan våra på FIRE

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om det blir ett barn till så är det än så länge fortsatt en person i hushållet som jobbar, så föräldrapenningsfrågan skulle kunna lösas vid ett sådant scenario.

      Hehe, jag följer den gamla låten "working 9-5" :P Min fru och jag har besökt mer än 40 länder, så att resa är något vi prioriterar mycket. Med det sagt reser vi dock inte till Alperna över julen, då jag gissar att det kostar betydligt mer än vid vissa andra tillfällen man skulle kunna resa. Med barn antar jag att flexibiliteten i resandet minskar dock.

      Delete
  2. Skrivet från Österrikiska alperna dit vi numer åker till över julen för att slippa julstress😃
    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
  3. Jag tänker att det är två separata fenomen, som du beskriver i början, som inte har med varandra att göra egentligen. Att ha driv och att vara trygg med att fatta avgörande beslut.

    Har man bestämt sig för ett mål och hur man ska ta sig dit, ja då är det "bara" att köra på. Men man kan ju aldrig veta säkert hur det är att stå där, den dagen man faktiskt är framme. Ser det likadant ut som man föreställt sig? Har något förändrats under resans gång? Är målet fortfarande aktuellt, eller behöver det revideras?

    Jag tror verkligen att man måste stanna upp, innan man tar ett viktigt beslut som detta. :-) Härligt att du känner att du tog rätt beslut!

    God Jul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra poäng! Enligt vad jag noterat på vissa håll tror jag faktiskt att en del reviderat sina mål under FIRE-resans gång. Ibland kanske det inte är själva RE-delen man önskar utan förmågan/valfriheten att kunna sluta jobba om man vill och när man vill.

      God Jul!

      Delete
  4. Jag hittade ett jobb som är roligt. Att inte gå till jobbet innebär en drastisk försämring i livsnjutande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Superkul att höra att du trivs så bra på jobbet!! God Jul!

      Delete