Pages

Thursday 21 December 2023

Summering och tankar från Inwidos kapitalmarknadsdag

Tidigare i december arrangerade Inwido sin årliga kapitalmarknadsdag, vilken ägde rum i centrala Stockholm.

I år var det en speciell kapitalmarknadsdag utifrån perspektivet att det var nuvarande VDs sista kapitalmarknadsdag för Inwido. Jag tycker nuvarande VD har gjort ett mycket bra jobb under sin tid på Inwido och det känns tråkigt att han lämnar bolaget.

Till följd av att Henrik Hjalmarsson inom kort lämnar Inwido var hans roll på kapitalmarknadsdagen relativt sett mindre än vanligt. I sitt välkomst- och inledningstal påtalade han dock bland annat att det för Inwido råder ”a lot of success ahead”. Jag hoppas och tror att Henrik har rätt.

Den 1 maj 2024 kommer Fredrik Meuller ta över VD-posten i Inwido. Fredrik var på plats och presenterade sig på kapitalmarknadsdagen. Fredrik har ett solitt CV och jag tycker att han gjorde ett gediget första intryck. Jag tror han är en bra kandidat att leda Inwido mot sina finansiella mål 2030.

Kapitalmarknadsdagen inkluderade bland annat också presentation av bolagets respektive affärsområden, nedan följer en kort summering kring dessa och lite andra delar.

Business Area: Scandinavia

  • Detta är Inwidos största affärsområde, vilket består av 13 affärsenheter
  • Affärsområdeschefen har varit del av Inwido-koncernen sedan 2007
  • Lönsamhetsmässighet har man i år hållit emot relativt väl, både i absoluta tal och jämfört med konkurrenterna
  • Man försvarar sina marknadsandelar i den tuffare marknaden samt även ökar marknadsandelen på vissa håll
  • En typisk kundorder består av 1-2 nya fönster
  • Renoveringsmarknaden, som är mindre volatil till sin natur, står för 74% av intäkterna
  • Man fortsätter att anpassa organisationen (till den mer utmanande marknaden) med att på ett effektivt sätt minska ned produktionen
  • Det är stort fokus på att fortsätta automatisera verksamheten samt i viss mån implementera AI
  • På förvärvsagendan finns exempelvis önskemål om att genomföra förvärv i Norge, en marknad där man har en svagare position jämfört med situationen i Danmark och Sverige

Business Area: Eastern Europe

  • Består av 8 affärsenheter
  • Har i år levererat en god lönsamhetsutveckling, vilket är drivet av prishöjningar och effektiviseringar
  • I årets medarbetsundersökning noterades en rekordhög siffra avseende ”A great place to work”
  • Inom affärsområdet ser man bland annat ökad potential inom dörrsegmentet, ett område där man investerar i strävan att öka sin marknadsandel
  • Fokus är även här på att öka graden av automation i produktionen
  • På försvärvsplanet letar man bland annat efter aktörer verksamma inom stål och aluminium av dörrar och fönster – detta är ett område Inwido vill vara nummer 1 eller 2 inom i framtiden

Business Area: E-commerce

  • Består av 12 olika varumärken och man har tre produktionsfaciliteter
  • På rullande 12 månader har man nu uppnått 1 mdkr i intäkter, vilket är ett år efter den plan man satt upp
  • Man har en dynamisk prismodell där man exempelvis kan öka priserna snabbt när man ser en ökad efterfrågan
  • Målet är att under perioden 2024-2028 dubblera intäkterna samt uppnå en tvåsiffrig marginal
  • Man ser bland annat en signifikant orealiserad potential i Sverige och Norge, där man har en lägre marknadsandel
  • Vidare finns en strävan om att skapa en ökad medvetenhet och marknadsföring i Tyskland
  • Finland, Storbritannien, Nederländerna och Belgien är nya marknader för affärsområdet. Man utvärderar också lansering på fler marknader
  • I Danmark och Sverige bedrivs även försäljning via showrooms, där ett showroom bland annat finns i Stockholm. Sammantaget sker 15% av försäljningen på dessa marknader via showrooms. Ordervärdet på den typiska försäljningen som sker via showrooms är 75% högre än en genomsnittlig online-order
  • Fokus framåt är på att ytterligare öka showroom-konceptet

Business Area: Western Europe

  • Affärsområdets tillförordnade chef har varit anställd i Inwido i 14 år
  • Än så länge utgörs Western Europe ”endast” av Storbritannien och Irland
  • Affärsområdet består av 6 affärsenheter, varav Allan Bros är ett. Allan Bros grundades år 1811 och är Inwidos äldsta affärsenhet
  • Materialmässigt är PVC det dominerande materialet i Storbritannien, dock uppvisar aluminium snabbast tillväxt
  • År 2023 har präglats av ett svagt konsumentsentiment, något som har föranlett att vissa konkurrenter har tvingats lämna marknaden
  • Sidey Group är Inwidos hittills största förvärv, vilket genomfördes tidigare i år. Sidey Group är främst verksamma inom den kommersiella sektorn
  • Sidey Group har en kundnöjdhet på höga 98%. Man uppges också ha signifikanta tillväxtambitioner
  • Framöver är ambitionen att Western Europe ska breddas till att inte enbart bedriva verksamhet i Storbritannien och Irland. Förvärvskandidater letas bland annat i Spanien, Frankrike och i DACH-länderna (= där Tyskland, Österrike och Schweiz ingår)

Market outlook and the EU Green Deal

  • För tillfället uppger Inwido att en balanserad nedgång i efterfrågan visas
  • Inwido uppger att man inte är jättemycket beroende av nyproduktionsmarknaden. Renoveringssegmentet är betydligt viktigare
  • Hittills i år har Inwido presterat bättre än marknaden i stort och man fortsätter att ta marknadsandelar
  • Till sin natur är Inwidos verksamhet säsongsberoende. Det är inga problem att sätta in nya fönster om det är -10 grader C utomhus, men gemene man tenderar inte att vilja byta fönster under vintermånaderna i samma utsträckning som under de mer temperatursmässigt angenäma månaderna
  • Verksamhetens säsongskaraktär gör att Inwido är skickliga på att hantera svängningar i efterfrågan, något som man har fått användning för i år på den mer utmanande marknaden. Bolaget har en betydande flexibilitet i produktionen
  • När bostadsmarknaden är svag fokuserar kunderna på hur de kan förbättra nuvarande boende istället för att flytta
  • Inwido ser att konkurrenter tvingas out-of-business på de flesta marknaderna
  • Sammantaget är fönster och dörrmarknaden oerhört stor
  • För tillfället uppvisas en renoveringsnivå på 0,8% per år inom EU. Denna renoveringsnivå innebär att ett gap på 30% skulle uppstå år 2050 jämfört med EUs målnivå. Minst 3% renoveringsnivå krävs för att nå EUs mål, vilket således är mer än tre gånger högre jämfört med nuvarande renoveringstakt

The numbers that matters

  • Inwidos CFO har varit 25 år i Inwido
  • Under perioden 2014-2023 Q3 (på rullande tolv månader) har Inwido levererat en intäkts-CAGR på 7,4%, där cirka en tredjedel har varit organisk tillväxt
  • Förvärv är således en viktig del i Inwidos utveckling. Sedan börsnoteringen 2014 har man genomfört 15 förvärv
  • Year-over-year har volymen i år minskat med 20% (exklusive förvärv). CFO:n har aldrig noterat en så snabb nedgång i efterfrågan som i år
  • Normalt tar det 1-2 kvartal att höja priserna till dess att prishöjningarna slår igenom
  • Inwido är ett bolag präglat av förhållandevis lågt kapitalbehov
  • Man kan effektivt och snabbt plocka bort personal från produktionen när volymerna sjunker
  • Sedan börsnoteringen 2014 har Inwido noterat en lägre marginal i Sverige, dock ser man potential framåt i Sverige när det kommer till marginalutvecklingen
  • Renoveringssegmentet är mer lönsamt än nyproduktionssegmentet. 100% av intäkterna i Danmark kommer från renoveringssegmentet
  • Av de förvärv Inwido har gjort inkluderas idag fyra stycken som man inte äger till 100%. Det är en strategisk prioritering av Inwido att inte äga 100% av bolagen man förvärvar. Implementeringen till Inwido blir mer effektiv när den tidigare ledningen är kvar i det förvärvade bolaget, dvs det lokala ledningsteamet jobbar tillsammans med Inwido
  • Sidey Group har mer än ett års försäljning i sin orderbok. Sidey Group står för mindre än 10% av Inwidos intäkter men mer än 40% av orderboken
  • För tillfället taktar Inwido strax över målet om 20 mdkr i intäkter 2030. För att nå målet krävs en CAGR på cirka 12%
  • Rörelsekapitalet har ökat till följd av förvärv och en ofördelaktig valutautveckling, då mycket kapital hålls utanför Sveriges gränser
  • De bolag man förvärvar är vanligtvis familjeägda, inte sällan drivs bolagen av andra eller tredje generationen – det krävs då stor tillit från säljarna om att Inwido kommer att driva verksamheten vidare på ett sunt sätt
  • Under de kommande åren kommer CAPEX som relation till intäkterna vara något högre än det historiska genomsnittet på 3,0-3,5% per år
  • Inwido har inget lager. Man kan inte förproducera något. Produktionen startar istället när man får in en order. Efterdyningarna av covid skapade signifikant längre leveranstid. Numera är dock bolagets leveranstid nere på normala nivåer (cirka 6-8 veckor)
  • Inwido har idag 2,5 mdkr i tillgängligt kapital att genomföra ytterligare förvärv för. Givet att värderingsmultiplar följer det historiska genomsnittet kan Inwido för dessa pengar förvärva 5 mdkr i årliga intäkter. Koncernen skulle då ha intäkter på drygt 14 mdkr, samtidigt som skuldsituationen fortsatt understiger målnivån

Övrigt

  • Om du är en expert på nyproduktion och vill gå in på renoveringssegmentet vid en svag nyproduktionsmarknad, då är det ofta svårt. Nyproduktionsmarknaden präglas av betydligt större ordrar och volymer, jämfört med renoveringsmarknaden. Det blir bland annat en helt annan administrativ börda
  • När det gäller förvärv räknar Inwido i genomsnitt med en kostnadsreducering på cirka 5% (allt annat lika) i de förvärvande bolagen – detta är dock exklusive Sidey Group som är speciella i sin verksamhet jämfört med stora delar av övriga Inwido samt att de är så stora
  • Den bästa return on investment när det gäller energieffektivisering i bostäder är värmepump. Därefter (exklusive eventuellt solpaneler i vissa länder med mycket solexponering) är det enligt Inwido energieffektiva fönster och dörrar
  • För att Inwido ska uppnå sitt mål om 20 mdkr i Intäkter 2030 krävs att man expanderar till nya geografiska marknader
  • Generellt är varumärkena lokala, dvs. exempelvis Elitfönster säljer mest i Sverige

Några reflektioner från mig

Jag tycker att Inwido är ett mycket spännande bolag. Jag äger också aktier i Inwido, även om jag har minskat ned min position efter den starka kursutvecklingen från det att Q3-rapporten publicerades.

Kapitalmarknadsdagen var enligt mig mycket intressant och givande, där jag lärde mig många nya saker om bolaget och marknaden i stort. Det är imponerande att se hur väl lönsamheten har hållit uppe hittills i år.

Inwido är ett bolag som är vinnare på EUs betydande hållbarhetsfokus, där ökad energieffektivitet är en viktig del. Aktien är dock inte något som marknaden väljer att kategorisera in i ”hållbarhetssegmentet”. Jag hoppas att Inwido-aktien kan få en hållbarhetsstämpel och -premie framöver.

Många ledande befattningshavare i Inwido kan stoltsera med många år inom koncernen på sitt CV. Det är en styrka. Det var också glädjande att nya VD:n gjorde ett gott första intryck. Generellt hoppas jag på en solid utveckling på marknaden över tid, och under tiden nuvarande utmaningar i efterfrågan uppvisas hoppas jag Inwido kan fortsätta stärka sin marknadsposition samt gärna också att det dyker upp fler förvärv.

2 comments:

  1. Tusen tack för summeringen. Jag äger också Inwido aktier. En långsiktig post. Jag tycker att aktien borde få en multipel omvärdering givet att man kan behålla sin lönsamhet även i en extrem dålig konjunktur.
    Det borde också finnas ett plus för skicklig kapital allokering, och på den punkten känns lite ovisst med en ny VD. Inwido är ett förvärvsbolag som inte förvärvade när alla andra gjorde det.
    Topp kvalitet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med om att Inwido förtjänar en högre multipel. Blir intressant att följa utvecklingen för bolaget under ledningen av nya VD:n.

      Delete