Pages

Wednesday 13 December 2023

Sveriges nöjdaste sparkunder – IGEN

I början av december offentliggjorde Svenskt Kvalitetsindex sin årliga kundnöjdhetsundersökning när det kommer till lån och sparande.

Generellt sett noteras en lägre kundnöjdhet. Kundnöjdheten för sparabranschen minskade från 70,1 föregående år till 67,0 i år – där skalan sträcker sig från 0 till 100. För bolån minskade kundnöjdheten från 67,5 till 65,5 (SBAB är den aktör med nöjdast kunder på bolånesidan).

När det gäller sparande var Avanza återigen den aktör som erhöll högst kundnöjdhet. Detta var fjortonde året på raken som Avanza kammade hem utmärkelsen årets nöjdaste sparkunder. Det är inget annat än oerhört imponerande.

Nischaktörerna Avanza och Nordnet åtnjuter hög kundnöjdhet…

Folk brukar slentrianmässigt prata om Avanza och Nordnet som om de tillsammans under en längre tid nu har varit de stora utmanarna på den svenska sparandemarknaden. Förvisso erbjuder de liknande tjänster etc, men personligen är min åsikt att Avanza under många år har varit den klart ledande aktören och att det inte har förekommit någon tvekan om vilken som är den ledande aktören på den svenska sparandemarknaden. Något som jag tycker styrker min åsikt är det faktum att Avanza som sagt uppvisat de nöjdaste kunderna fjorton år i följd.

Under de senaste cirka 1-2 åren anser jag dock att gapet mellan Avanza och Nordnet har minskat när det kommer till image och att driva utvecklingen. Skulle Twitter vara någon form av facit hade det nog aldrig tidigare varit större sannolikhet att Avanza skulle tappa förstaplatsen i årets kundnöjdhetsmätning. Avanza har haft betydligt fler utmaningar på sistone, inte minst när det kommer till teknik-/driftutmaningar.

Personligen tillhör jag inte en av de personer som råkade ha identifierat ”århundradets möjlighet” just de gånger som Avanzas handelsfunktionalitet online legat nere 😉 Skämt å sido, det är självfallet oerhört beklagligt när saker och ting inte fungerar. Att tekniken fungerar är något man borde kunna kräva av en branschledande aktör. Sedan tror jag dock inte att teknikstrulet har någon nämnvärd påverkan hos den genomsnittlige kunden, även om det så klart är ödesdigert och oacceptabelt för handelsintensiva kunder.

Som sagt tycker jag att Nordnet tydligt har flyttat fram positionerna på senare tid. Inte minst hastigheten avseende återbetalning av utländsk källskatt är något jag och många kunder uppskattar, även om jag för tillfället inte äger några utländska bolag 😊

Jag öppnade faktiskt en depå hos Nordnet för ett tag sedan och tänkte bygga upp ett större sparande där. Jag tyckte däremot att det var dyrt när jag handlade. Jag vet inte om jag hade fel inställningar eller något, men givet det har jag inte kommit vidare i ambitionen att bygga upp ett större sparande hos Nordnet.

Avanza är fortsatt den aktör jag har största delen av mitt sparande hos och jag tycker det är fortsatt välförtjänt att man vinner utmärkelsen årets nöjdaste sparkunder. Nuvarande utmaningar och personalförändringar etc gör nog dock att man bör se upp framöver då det finns många duktiga konkurrenter.

… men sparandemarknaden handlar inte enbart om två aktörer

Som sagt är det många som pratar om Avanza och Nordnet när det pratas om sparande – åtminstone i de sammanhang jag befinner mig i. Det må vara två duktiga aktörer, som kanske framför allt varit förknippade med aktiesparande och låga avgifter etc men som successivt har kommit att bredda sina respektive erbjudanden.

Ju mer man breddar sina erbjudanden, desto mer försvinner stämpeln som nischaktör och desto mer kan man liknas vid vissa andra aktörer. Hursomhelst, sparmarknaden handlar inte enbart om Avanza och Nordnet.

Sett till så kallat asset under management är dessa aktörer fortsatt relativt små, vilket utifrån ett positivt perspektiv borgar för fortsatt tillväxt. Ser man på kundnöjdhet delar Nordnet i år andraplatsen med Skandia. Det är inte många gånger jag har läst någon prata om Skandia på Finanstwitter.

Vidare är både Länsförsäkringar Bank och Handelsbanken strax efter Skandia och Nordnet när det kommer till kundnöjdhet. Det visar på att sparamarkanden är betydligt bredare än vad som kan tolkas i podd- och investeringsbloggvärlden samt på sociala medier.

Intressant är att Nordnet låg efter vart och en av Skandia, Länsförsäkringar och Handelsbanken i förra årets mätning. Av de aktörer som nämns i det här inlägget är Nordnet den enda aktören som har ökat kundnöjdheten jämfört med 2022. Det styrker också tesen om att gapet till Avanza har minskat och att Avanza får se upp framöver. Skulle trenden från 2022 till 2023 upprepas nästa år kommer Nordnet passera Avanza 2024.

Sammantaget är kundnöjdhetsresultaten baserade på 5 500 intervjuer, vilka genomfördes under oktober och november. Totalt sett är det således en liten del av kundbasen för Avanza, Nordnet och Handelsbanken etc som har tyckt till i undersökningen.

4 comments:

  1. Väldigt liten del av kunderna har intervjuats. Men visst det kan vara jobbigt för de som skall summera intervjuerna om det är för många som skall intervjuas..... vi får se hur det blir 2024 och framåt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2024 och framåt blir spännande att följa :)

      Delete
  2. Har allt sparande på Avanza och har alltid haft. Ser inte heller någon anledning att byta, men det som skulle kunna bli aktuellt är att flytta över en del fondsparande/nysparande för att få lägre ränta om man flyttar bolån på sikt. Inte ett hot mot Avanza i form av kund, men i form av andel av sparandet som hamnar hos enskild aktör.

    Tack för ett bra inlägg som vanligt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter som ett klokt upplägg, lägre räntekostnader är eftersträvansvärt :) Tack för din kommentar och de fina orden!

      Delete