Pages

Thursday 14 December 2023

Vikten av att (ibland) bryta en god vana

Vanor är något vi alla har. Förhoppningsvis fler goda vanor än osunda vanor.

Att skapa en ny god vana kräver ibland en extra arbetsinsats. Det råder lite olika meningar kring hur lång tid det tar att etablera en ny vana. Enligt de flesta bedömarna tar det åtminstone 21 dagar att skapa en ny vana, ofta dock längre tid.

För att skapa en god vana som man sedan varaktigt kan upprätthålla underlättar det mycket om man har en underliggande motivation och målsättning som går i samma anda som den vana man vill skapa.

Om du älskar att träna kommer det således sannolikt vara lättare att skapa en vana där du tränar 4 gånger i veckan jämfört med om du verkligen inte gillar att träna.

Jag är en person som gillar vanor, målsättningar, att sätta rekord och att utvecklas. En utmaning kan då vara att det blir för mycket av det goda. Det är viktigt att inte bli manisk och att en god vana förvandlas till en osund vana. För en del personer (inklusive undertecknad) kan denna gräns ibland bli lite flytande.

Jag har bland annat etablerat en vana där jag korttidsfastar varje dag (jo, jag vet att alla per definition gör det då ingen äter non-stop). Mitt mål (= min vana) är att fasta minst 16 timmar i sträck per dygn. Jag har korttidsfastat ett par år nu men laddade för ett tag återigen ned appen Zero och började mäta mina fastor.

Enligt appen nådde jag i veckan 100 dagar i följd som jag har uppnått målet om att fasta minst 16 timmar per dygn. Faktum är att jag under dessa dagar fastat knappt 20 timmar i snitt per dag, därmed klart mer än målsättningen om minst 16 timmar per dag.

Jag brukar äta två gånger per dag, där vardagsmåltider intas runt klockan 12 och klockan 15.15. Det är lätt hänt att hela tiden pusha gränserna. Om jag ofta fastar cirka 20 timmar varje dag blir det lätt en liten ”besvikelse” om jag ”bara” fastar 16 timmar. Än ”jobbigare” är det om man tvingas bryta den långa trenden, i detta fall att bryta trenden med minst 16 timmars fasta per dag.

Denna trend kommer dock att brytas i samband med jul. Det känns för mig inte som ett sunt agerande att jag ska skippa en mysig julfrukost med familjen bara för att jag ska fasta minst 16 timmar (middagen kommer under julhelgen intas senare än vanligt också, annars hade frukosten intagits efter 16 timmars fasta).

Med det sagt är det viktigt att goda vanor hålls på en sund nivå och inte övergår till något som mynnar ut i ett maniskt tvångsbeteende. I jakten på ständig utveckling är det däremot som nämnts inte alltid lätt att balansera på rätt sida.

Gällande fastan tycker jag att jag mår bra av mitt nuvarande upplägg. Jag vill dock vara tydlig med att det givetvis inte finns något självändamål att fasta så länge som möjligt varje dag mm samt att fastan inte ska gå ut över faktorer såsom att inte fullt ut delta i sociala tillställningar.

För egen del ser jag mycket fram emot att bryta min fastetrend genom att äta en supermysig julfrukost med familjen 😊

No comments:

Post a Comment