Pages

Tuesday 27 February 2024

Köplistan + Hur väl föll mina utdelningsprognoser ut?

Börsen har nu gått starkt under en period och girighetsnivåer lyser upp Fear & Greed-index.

Om jag ser på min egen bevakningslista är det just nu rekordmånga bolag som handlas över mitt motiverade värde. Sammantaget är det mindre än 20% av aktier på min bevakningslista som uppfyller min önskade säkerhetsmarginal om minst 30%.

Bland de bolag som uppfyller min säkerhetsmarginal återfinns exempelvis spelbolagen RAKETECH och BETSSON. Jag har dock redan en hel del exponering mot sektorn i stort och drar mig därför ifrån att köpa fler aktier i nyss nämnda bolag.

Några andra exempel på bolag som uppfyller min säkerhetsmarginal är B3 CONSULTING GROUP, CATELLA och G5 ENTERTAINMENT. Avseende B3 gäller lite samma resonemang som för Raketech och Betsson. Jag skulle därför gärna vilja få ned B3 till under 80 kr om jag ska köpa fler aktier. Catella och G5 är jag inte främmande för att öka i, men vi får se hur allt faller ut.

I slutet av 2023 presenterade jag min utdelningsprognos för 2024. Samtliga portföljens innehav har nu annonserat sina utdelningsförslag för 2024. Det är alltid oerhört kul och spännande att ta del av utdelningsförslagen. Så fort informationen är publicerad går jag in i min Excel-fil och uppdaterar min utdelningskalender.

I vanlig ordning ser mars, april och maj ut att bli de klart bästa utdelningsmånaderna för året. Givet nuvarande portföljsammansättning väntas utdelningarna 2024 att uppgå till drygt 690 000 kr. Skulle den prognosen slå in motsvarar det ett nytt utdelningsrekord för hushållet.

Tabellen nedan visar mina utdelningsestimat vs. utfallet. Som tidigare nämnts vill jag hellre ligga lite för konservativt än att det senare visar sig att mina förväntningar varit för höga. Det vill säga, jag lägger därmed gärna mina prognoser medvetet lite för lågt om jag är osäker.

Trots mitt mer konservativa förhållningssätt kom utdelningen på några håll in lägre än mina estimat, se rödmarkerade rader i tabellen ovan. Särskilt PEAB kom med ett utdelningsbesked som satte ganska ordentlig press på mina totala utdelningar. Men även B3, G5 och Betsson levererade utdelningsbesked som var lägre än vad jag hade förväntat mig.

Glädjande nog var det en del bolag som kom in bättre än väntat. Den klarast lysande stjärnan i den kategorin är Handelsbanken. Den svenska storbanken drog till med en ordentlig utdelningshöjning och levererade långt högre än förväntat.

Det utdelningsbesked jag var mest nervös inför var Raketech. Glädjande nog levererade bolaget en utdelningsökning. Jag vågade här inte ta för givet att det ens skulle bli någon utdelning.

Sammantaget är jag väldigt nöjd med utdelningsbeskeden och jag ser framemot att inkassera en hel del utdelningar under året.

4 comments:

  1. Det var samma här. Vi får se om jag når upp till 80000 iår från 64000 förra året. Får kolla in Catella.

    ReplyDelete
  2. Hej, tack för trevlig läsning, vad ligger din samlade direkt avkastning på i %?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jag har ingen publik siffra på aktieportföljens storlek, därpå har jag inte heller en publik siffra på direktavkastningen (i och med att jag redogjort för utdelningsprognosen).

      Delete