Pages

Friday 8 March 2024

ABG-intervju med B3s tf VD Sverre

Idag publicerade ABG en intervju med B3 Consulting Groups tf VD Sverre Bjerkeli. Nedan ges en summering kring vad jag tar med mig från intervjun samt även lite tankar från mig.

  • Innan Sverre tog sig an rollen som tf VD var han styrelseordförande i B3. Att vara tf VD är något som han uppger har gett honom en än bättre förståelse för bolaget
  • Sverre är idag den klart största aktieägaren i B3. När han började köpa aktier i B3 såg han bland annat B3 som ett bra och växande bolag med duktiga konsulter, dock hade man en marginal som var alldeles för låg
  • Om man kollar 3-5 år framåt i tiden bör B3 kunna fortsätta växa organiskt samtidigt som marginalerna ska öka
  • För tillfället råder en situation där bolaget uppvisar en lägre debiteringsgrad jämfört med för något år sedan. Bolaget fokuserar nu därför på att såväl bromsa som accelerera verksamheten samtidigt. Man jobbar bland annat med ett effektiviseringsprogram man kallar för Hedgehog, samtidigt fortsätter man satsa på konsulter och säljresurser 
  • Effektiviseringsprogrammet Hedgehog syftar till att minska administrativa kostnader på moderbolaget. Hittills fortgår effektiviseringsprogrammet snabbare och bättre än initialt kommunicerat gällande ambitionsnivån med effektiviseringsprogrammet
  • Gällande debiteringsgraden så har året inletts som förväntat, dvs att debiteringsgraden är fortsatt stabil på en relativt låg nivå. Sverre lyfte också fram att man ser en något sjunkande nivå på utbudssidan och att det är svårare att få fullt ut betalt som man vill
  • Ur ett långsiktigt perspektiv har man fortsatt flera megatrender i ryggen, även om marknaden som sagt är mer utmanande på kort sikt
  • Marknaden vänder alltid, men exakt när vändningen sker är omöjligt att säga. B3 hoppas på en bättre marknad under andra halvåret 2024, men man räknar inte med det
  • Dotterbolagen har fullt mandat att (ansvarsfullt) anställa nya konsulter som de önskar. Sverre förväntar sig att antalet anställda kommer att sjunka under Q1
  • Timpriser: Några dotterbolag höjer priserna nu medan andra har större utmaningar på detta område
  • Löner: Hälften av konsulterna har löner där en del av ersättningen består av en rörlig komponent. Resterande medarbetare har en fast lön
  • Hedgehog 2: Man överväger nu ett Hedgehog 2, dvs. att göra ännu mer kostnadsbesparingar. Fokus kommer då att vara på overhead-kostnader i dotterbolag som presterar sämre
  • Kapitalallokering: Fokus är på att betala earn-out avseende deras start-up modell, hantera optioner, utdelning och eventuella förvärv
  • Bolaget överväger också att utdelningen framöver ska skiftas ut vid två olika tillfällen
  • På tal om förvärv så är man som bekant inte främmande för detta, inte minst när det gäller mindre bolt-on förvärv
  • Sverre nämnde också att utspädning av aktier kan komma att ske om större förvärv genomförs och aktiekursen vid tillfället är på en tillfredsställande nivå. Vidare nämnde han att den största ägaren (= honom själv) har tillräckligt djupa fickor om mer kapital skulle behövas

Mina tankar

Som alltid är det intressant att lyssna på Sverre. Och som alltid är han transparent och frispråkig. Marknaden verkar fortsatt vara stabil, men på en låg nivå. Några intressanta saker jag tar med mig är:

  1. Hedgehog 2: Jag tycker att det är mycket positivt att bolaget fortsätter jobba med kostnadseffektiviteten. Det känns som att bolaget är mer på tårna nu än för ett år sedan. Det kommer förhoppningsvis skapa en god hävstång när marknaden vänder
  2. Återköp: Som jag har nämnt tidigare vill jag också se återköp och makulering av aktier. Det verkar tyvärr inte som att det finns några planer på den typen av åtgärder
  3. Utdelning: Om B3 vidhåller att fortsätta med utdelning (vs. mitt förslag om att istället återköpa och makulera aktier) tycker jag det är positivt att man öppnar upp för att dela ut vid två tillfället under året. Då Sverre nämner det i intervjun räknar jag med att så kommer ske i framtiden. Han nämnde bland annat september som potentiell utdelningsmånad, det skulle jag uppskatta extra mycket då det historiskt är min svagaste utdelningsmånad
  4. Förvärv: Det är alltid vanskligt att spekulera i ”när”, men ”att” B3 kommer genomföra förvärv det känner jag mig förhållandevis övertygad om. Det finns mycket man kan spekulera kring när det gäller B3, inte minst Sverres långsiktiga plan för bolaget. När det gäller förvärv blir jag inte förvånad om man annonserar förvärv på den norska marknaden

No comments:

Post a Comment