Pages

Saturday 9 March 2024

Jag tryckte på säljknappen

Det fortsätter att vara muntra miner på börsen, där nya rekord slås på många olika håll.

För egen del fortsätter det för närvarande att vara ett begränsat antal aktier på min bevakningslista som uppfyller kravet om minst 30% säkerhetsmarginal. Jag behöver således utvidga och inkludera fler aktier på min bevakningslista 😊

Hursomhelst, jag har inte köpt några aktier under den gångna veckan. Däremot har jag tryckt på säljknappen. När veckan inleddes var NEW WAVE mitt största innehav. Under 2023 var New Wave det bolag som jag köpte aktier i absolut flest gånger.

Under de senaste månaderna har aktien utvecklats oerhört starkt. Jag tycker det är en välförtjänt uppgång och som jag har påtalat flera gånger tidigare anser jag att aktien förtjänar en multipelexpansion. Åtminstone P/E 15 anser jag att New Wave ska handlas till. När börsen stängde igår handlades aktien till P/E 13,4, enligt mina estimat för 2024.

Trots att jag anser att det finns fortsatt potential i aktien, framför allt på lång sikt, valde jag i veckan att skala av mitt innehav i bolaget. Säljkursen landade på cirka 126 kr per aktie. Sedan bolagets Q4-rapport publicerades har tre insynspersoner valt att sälja aktier. Det är dock inget som har påverkat mitt beslut och vad gäller Torstens försäljning är det för att finansiera en multisport arena i Kosta – samt att det endast utgör en mycket liten del av hans totala aktieinnehav.

Jag valde att skala av mitt innehav då New Wave växt sig till en ”för stor” andel av min portfölj. Jag ämnar inte att något innehav ska utgöra mer än 15% av min portfölj. På lång sikt ser jag fortsatt New Wave som en mycket intressant investering och bolaget utgör fortsatt en signifikant del av min portfölj.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

10 comments:

  1. Börjar fundera på att dumpa och dra av plåstret i Heimstaden Pref. Har dumpat SBB D förra veckan. Kapitalet skulle gå till att köpa aktier i Arjo eller Elekta. Jag har dock inte bestämt mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är inte insatt i Heimstaden, mer än vad man kan läsa sig till i media :) För egen del har jag för ett bra tag sedan sålt av alla D- och Pref-aktier. Långsiktigt tycker jag traditionella stamaktier är att föredra.

      Delete
  2. Skalade också av i New Wave under veckan. Ökade i Bravida, Kering och VICI för slantarna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt! Många som pratar om Bravida nu, jag ska spana in dem lite närmare :)

      Delete
  3. Inget köpt eller sålt, men noterar med rynkor både här och var att årets bästa idé i portföljen dykt 25%. Problematiskt.
    15%-regeln verkar vettig, ska börja köra med det också någon gång, när jag kommit ur det största innehavet. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilket är bolaget som sjunkit 25%? Hoppas du kommer ur det på ett bra sätt.

      Delete
    2. Årets idé som skulle bära portföljen är ADDvise. Ett stort innehav, om än inte det största, och förlusten blev snabb och stor. Sitter kvar, men tvekar om fortsättningen.

      Delete
    3. Har dålig koll på ADDvise men hoppas det utvecklas fint framöver :)

      Delete
  4. Jag har ryckt ett par plåster som gjorde vansinnigt ont både fysiskt och psykiskt. När man investerar i aktier brukar man få lära sig av sina misstag den hårda vägen. Heimstaden pref, Intrum och Resurs är nu borta ur mitt innehav. Jag köpte Investor istället. Numera köper jag bara aktier på Large cap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra att rycka plåster ibland! Bolagsmässigt är Investor betydligt mer kvalitativt än de tre du nämner så är nog långsiktigt klokt :) Kortsiktigt hoppas jag att Resurs, som jag köpt i (senaste) svackan, kan studsa upp en bit :)

      Delete