Pages

Friday 29 March 2024

Veckans aktieköp: v.13

Det fortsätter att mestadels blåsa positiva vindar på börsen.

Vart börsen ska ta vägen i närtid har jag dock ingen aning om. Jag kan däremot konstatera att jag tycker säkerhetsmarginalen har minskat på en del håll, samtidigt som jag förvisso fortsatt anser att det finns aktier som handlas alldeles för lågt. Sammantaget har jag nu en relativt väl tilltagen kassaposition, åtminstone i absoluta tal.

På köpfronten har det varit mestadels lugnt på sistone. I min aktiva portfölj (= exklusive pensionsportföljen) har jag ett köp att rapportera om. Det är ett köp som har resulterat i att samtliga mina innehav inte längre går att köpa på Stockholmsbörsen. Jag har helt enkelt riktat blickarna österut mot Finland.

Där tog jag in en position i det finska bolaget VALMET. Köpkursen sattes till 23,85 euro per aktie. Det är en aktie som handlas klart under sin historiska värdering. Jag tänkte återkomma framöver någon gång med ett längre inlägg och introduktion till bolaget. Jag har fått inspiration till denna investering från trion Affärsvärlden, Kavaljer och Kvalitetsaktiepodden, vilka alla tre behandlat bolaget nyligen och landat i positiva tankar om bolaget.

Har ni köpt eller sålt något på sistone?

12 comments:

  1. Jag tänkte och gjorde lika, Köpte Valmet och lite Fiskars

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt, kul att vi båda plockade in Valmet i veckan :)

      Delete
  2. Intressant att du tagit in Valmet. Jag tog in bolaget under 2023 och kommer inom 2 veckor med en analys om det.

    Allt gott och glad påsk.
    Cristofer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul med analys om Valmet inom kort, det ser vi framemot :)

      Glad Påsk!

      Delete
  3. Om två veckor är på sistone så har jag köpt in Elekta. Mitt andra allternativ som jag hade var att köpa Getinge. Visst finns det många fler men det var just de två som intresserade mig då. Nu har utdelningar kommit från SEB och SHB kommit och jag får se vart de hamnar.
    Ja men Valmet har jag följt länge och det är dags att skriva Tervetuloa/Välkommen. Önskar dig all lycka till med aktien!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Det känns trevligt att vara med i Valmets ägarlista. Fint med utdelningar som trillar in!

      Delete
  4. Vi är flera som har plockat in valmet på sistone, spana in grafen Ägare på avanza 😅 Lågt värderat o fin direktavkastning. Hoppas de klarar att fortsätta höja utdelningen som de har gjort de senaste åren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, det var verkligen spikrakt upp på den grafen :)

      Delete
  5. Valmet har jag ägt sedan 2019, då var det inte särskilt många som ägde aktien på Avanza 🙂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt, vi får hoppas bolaget och aktien bjuder på en fin resa kommande år :)

      Delete
  6. Jag har 300st Valmet i portföljen sedan 2022. Det har tagit tid men när räntorna börjar att sänkas så spekkar jag att Valmets kurs kommer att börja resan mot 30 EUR. Under denna väntan så ramlar det in fin utdelning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det skulle sitta fint och trevligt med utdelningar som trillar in också :)

      Delete