Pages

Tuesday 30 April 2024

B3 Consulting: Q1 2024

I förra veckan presenterade B3 siffrorna för Q1 2024. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien.

Jag äger aktier i B3. Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation eller rådgivning. Siffrorna avser Q1 2024 vs. Q1 2023 om inget annat anges.

  • Omsättningen sjönk med 13% till 281,3 mkr (324,6)
  • Redovisat rörelseresultat sjönk från 40,9 mkr till 7,9 mkr, där rörelsemarginalen landade på 2,8% (12,6)
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,63 kr (3,40)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 mkr (36,9)

Omsättningen hämmades av en lägre debiteringsgrad (-28m), minskning av antal konsulter (-12m), en arbetsdag mindre i kvartalet (-4m) och minskad försäljning av produkter och licenser (-3m).  Dessa faktorer slog igenom stenhårt på rörelseresultatet. Därutöver hämmades rörelseresultatet av engångskostnader på 2,7 mkr. Den justerade rörelsemarginalen kom in på 3,8%.

Sammantaget landade debiteringsgraden på 78,4% (87,8) i Q1. Bolaget har vidtagit åtgärder för att stärka debiteringsgraden, bland annat har man avslutat anställningen för konsulter som har haft en längre period av obefintlig beläggning. Detta väntas få effekt redan i Q2.

Mina tankar

Sedan några kvartal tillbaka har B3 börjat att publicera sina kvartalsrapporter klockan 21.00. Som småbarnsförälder och allmänt kvällstrött brukar jag gå och lägga mig runt klockan 21.15-21.30.

I förra veckan övervägde jag huruvida jag skulle läsa rapporten på kvällen när den publicerades eller på morgonen efter. Jag bestämde mig för att läsa den först på morgonen efter. Det slutade dock med att jag läste rapporten direkt när den kom ut på kvällen. Så var det med den självdisciplinen…

Rapporten var riktigt svag. Jag fick lite ont i magen och sömnen den följande natten var inte den bästa jag har upplevt. Än så länge har samtliga rapporter B3 publicerat på kvällen varit av en karaktär som gör investerarna besvikna. Hoppas att någon på B3 är vidskeplig och att framtida rapporter återigen kan publiceras på morgonen i vanlig ordning. Om inte annat för investerarnas nattsömns skull 😊

Hursomhelst, det var som sagt en riktigt svag rapport B3 publicerade. När till och med rubriken på rapporten är ”Svag start på 2024”, då vet man att marknaden inte kommer att välkomna rapporten med någon klang och jubel-föreställning.

Intäkterna kom in 4% under mitt estimat. Därefter blev det haveri i form av utfallet i övrigt kom in signifikant under mina estimat. Det finns mycket på det negativa kontot att lyfta upp. Några exempel är: svag intäktsutveckling, en rörelsemarginal i fritt fall, svagt kassaflöde, inte mycket likvida medel på balansräkningen, tydligt sjunkande debiteringsgrad mm.

Om man ska försöka inta ett mer positivt förhållningssätt kan man lyfta fram att den polska verksamheten taktar (tillväxtmässigt) på helt okej, där intäkterna växte med 5%. Dock sjönk rörelseresultatet med 13%.

B3 räknar med fortsatt god tillväxt i Polen. Senast år 2025 kommer B3 Polen att konsolideras in i B3-gruppen. Som utgångspunkt stipulerar avtalet att man betalar 50% i aktier och 50% i cash. En alternativ lösning till att B3 konsoliderar in hela den polska verksamheten är att ett visst ägarskap kvarstår hos grundarna.

Q1 2024 var det sista riktigt tuffa jämförelsekvartalet, även om Q2-Q4 i år möter betydligt bättre siffror än vad B3 levererade i Q1. Någon gång kommer marknaden att vända. Klarar B3 finansiellt att övervintra och har konsultbasen redo när marknaden vänder finns god uppsida.

På rapportpresentationen fick Sverre frågan om han är tillfreds med den finansiella ställningen. Han svarade jakande på frågan samt poängterade att bolaget har kapitalstarka ägare. Att ha kapitalstarka ägare är såklart fördelaktigt, men jag vill inte se någon form av utspädning av antal aktier (givet att inte ett större förvärv ska finansieras, alternativt något optionsprogram och finansiering av konsolidering av start-ups).

Vidare är B3 proaktiva med att lansera nya kostnadsinitiativ samt (som nämns ovan) ta bort konsulter som har varit en längre tid utan uppdrag. Det sistnämnda uppger bolaget är en trend som har fortsatt in i april månad men väntas därefter plana ut. Förhoppningen är att antalet konsulter kan öka igen i slutet av innevarande år. Att minska ned på antalet konsulter är givetvis ingen långsiktigt hållbar lösning för ett konsultbolag som vill växa.

Sverre nämner på rapportpresentationen att en rörelsemarginal på 10% över tid är rimligt och absolut görbart. Man jobbar med att få ned volatiliteten i resultatet över tid.

Det känns svårt att prognostisera den kortsiktiga utvecklingen. I brist på bättre alternativ har jag skissat på en justerad vinst per aktie på 4,84 kr per aktie. ABGs vinstestimat avseende justerad vinst per aktie uppgår till 5,04 kr. När dessa rader skrivs på måndagsförmiddagen handlas aktien till kursen 69,50 kr.

4 comments:

  1. Vi får se vad som händer med marginalen och hoppas verkligen att Q2 går som de sagt. Förstår att man får ont i magen. Det får jag med.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har inga större förväntningar på Q2 och Q3. Min förhoppning är att det eventuellt kan bli lite mer normalt i Q4 och framåt.

      Delete
  2. Gravöl??

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete