Pages

Thursday 25 April 2024

Softronic: Q1 2024

Igår presenterade Softronic sina siffror för Q1 2024. Nedan följer en summering av rapporten samt mina tankar.

Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger inte aktier i Softronic. Siffrorna avser Q1 2024 vs. Q1 2023 om inget annat anges.

  • Intäkterna sjönk med 1% till 230,1 mkr (233,2)
  • Rörelseresultatet sjönk från 25,2 mkr till 22,0 mkr, där rörelsemarginalen landade på 9,6% (10,8)
  • Vinsten per aktie kom in på 0,34 kr (0,38)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 15,7 mkr (18,5)
  • Antalet anställda uppgick till 428 (420)

Intäktsmässigt kom rapporten in 1% under min prognos. Lönsamhetsmässigt kom man in ytterligare några procentenheter lägre än mina estimat. Sammantaget tycker jag ändå att rapporten är stabil, inte minst givet att påsken i år inföll i Q1 istället för Q2.

Softronic fortsätter att visa att man är ett välskött och stabilt bolag. I skrivande stund handlas aktien till kursen 22,50 kr. Marknaden tycks ha förväntat sig mer av rapporten och handlar därför ned aktien med 6,25% på onsdagseftermiddagen. Baserat på vinsten på rullande bakåtblickande 12 månader handlas aktien nu till P/E 14,4.

Gällande marknadssentimentet skriver Softronic följande i rapporten: ”Branschen påverkas fortsatt av inbromsad konjunktur, men det långsiktiga behovet av IT och digitala lösningar går dock inte att ta miste på. Även våra mer konservativa kunder visar stort intresse för bland annat molntransformation”.

Bolagets starka finansiella ställning och kapitalsnåla verksamhet gör också att generösa utdelningar kan skiftas ut till aktieägarna. X-dag för årets utdelning på 1,35 kr per aktie är idag 25 april. Jag gillar som sagt Softronic men aktien uppfyller just nu inte min önskade säkerhetsmarginal. Jag kommer dock att fortsätta följa bolagets utveckling. Kanske kan aktien tappa lite mer momentum nu när utdelningen skiljs av?

2 comments:

  1. Helt ärligt talat så är detta nog en av de stelaste bolagen i min portfölj. Följer knappt kursen längre men säger inte heller nej till den utdelning de delar ut.

    ReplyDelete