Pages

Friday 26 April 2024

Handelsbanken: Q1 2024

Tidigare i veckan presenterade Handelsbanken sin Q1-rapport för verksamhetsår 2024. Nedan delges min syn på rapporten och aktien.

Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation eller rådgivning. Jag äger aktier i Handelsbanken. Siffrorna avser Q1 2024 vs. Q1 2023 om inget annat anges.

En positiv trend är bruten

Min första tanke när jag såg rapporten var ”Nej”. Tyvärr levererade Handelsbanken en rapport som kom in tydligt svagare än vad jag hade hoppats på. Marknaden handlade ned aktien tvåsiffrigt på rapportdagen, och visade således också sitt missnöje. För att vara en storbank var det en otroligt signifikant nedgång (givet att det inte är drivet av skandalrubriker i form av penningtvätt eller liknande).

Som syns i grafen ovan är nu trenden med sekventiell positiv tillväxt i räntenettot bruten. Den positiva trenden höll ut i åtta kvartal. Jämfört med Q1 2023 ökade räntenettot med 1%, jag hade hoppats på mer. Handelsbanken uppger bland annat att den sämre utvecklingen på räntenettot delvis förklaras av utflöde av kapital på transaktionskonton (med ränta på 0,25%) till sparkonton med högre ränta. Vidare har tillväxten på nya lån varit låg samtidigt som många fortsatt väljer att extraamortera.

När det gäller provisionsnettot var det på samma nivå som i Q1 2023. De totala intäkterna ökade med 2%. Desto mer ökade kostnaderna, vilka steg med 12%. Trots att raden för kreditförluster i vanlig ordning kom in bättre än väntat, och att man den här gången gjorde återvinningar av tidigare avsättningar, sjunker vinsten per aktie från kvarvarande verksamhet till 3,23 kr (3,32).

Walk the talk

Den nya VD:n har tidigare uttalat att en bättre kommunikation med marknaden är av särskild prioritet. Givet kursnedgången på rapportdagen verkar marknaden anse att det finns förbättringspotential på det området.

Noterbart är att Handelsbanken återigen har plockat bort avsnittet där VD-ordet brukar tillhandahållas i rapporten. Personligen tycker jag att det är olyckligt samt att det inte är ett initiativ som borgar för ökad kommunikation.

Nye VD:n kom in med buller och bång och kastade ut ett tilltänkt marmorgolv på huvudkontoret, vilket inte minst fick kontorsrörelsen att jubla. Personligen anser jag att om man kommer in med en ”tuff” attityd är det extra viktigt att också leverera i paritet med det man utstrålar.

Jag förstår definitivt hans budskap med marmorgolvet och instämmer i hans poäng, men det blir lite ironiskt när sedan just kostnaderna i den påföljande kvartalsrapporten går åt fel håll. Hursomhelst, det är fortsatt inte länge sedan Green tog över som VD och således vanskligt att tro att han har hunnit få igenom massa åtgärder som tydligt flyttar nålen i storbanken Handelsbanken.

Men ändå, walk the talk är viktigt. Särskilt om man är VD. Särskilt om man uttalar sig ”tufft”. Särskilt om man vill ha långsiktigt förtroende. Nu är det upp till bevis framöver.

Långsiktig kapacitet och räcker det med goda utdelningsnivåer?

Historiskt sett var länge Handelsbanken den svenska storbanksaktie som de allra flesta investerarna gillade. Aktien handlades till en premievärdering jämfört med snittet hos övriga storbanker. I vanlig ordning gick jag vid den tiden motvals. Jag förespråkade under en rad år Nordea som min favorit i sektorn. Detta då banken underpresterade tydligt jämfört med sina konkurrenter.

Ironiskt nog är dagens situation snarare den omvända jämfört med vad jag beskrev ovan, dvs Nordea (tillsammans med SEB) ses med mest positiva tillrop med Handelsbanken har blivit slagpåsen.

I grund och botten finns det stora likheter mellan de fyra storbankerna. Över tid tycker jag därför att storbankerna torde ha en snarlik lönsamhetsnivå. Nuvarande lönsamhetsgap mellan Handelsbanken och övriga storbanker torde enligt mig därför minskas. Handelsbankens lönsamhet på eget kapital på 13,7% i nuvarande förmånliga affärsmiljö är inte tillräckligt bra, och det är långt efter sina konkurrenter. Det känns svagt av Handelsbanken att inte ens komma upp i 15% avkastning på eget kapital i nuvarande marknadsmiljö. 

Jag anser att nuvarande lönsamhetsgap mellan storbankerna bör minska över tid, och således göra Handelsbanken till en relativ vinnare. Frågan är om Handelsbankens lönsamhet måste komma upp eller övriga bankers lönsamhet komma ned. Personligen tror jag att gapet kommer att stängas från båda håll, definitivt att vissa andra banker idag har ”för” hög lönsamhet när räntesänkningscykeln kommer igång.

Handelsbanken är en av världens stabilaste banker. Stabilt upplevs ibland som tråkigt. Som aktieägare i Handelsbanken ska man enligt mig över tid inte förvänta sig någon vidare häpnadsväckande positiv kursutveckling.

Stabiliteten och den goda finansiella ställningen gör dock att man som aktieägare kan förvänta sig attraktiva utdelningsnivåer. Frågan är om det räcker?

Även om jag är besviken över rapporten tycker jag att nedgången på rapportdagen var väl tilltagen. Vid utgången av Q1 uppgick det justerade egna kapitalet per aktie till 95,69 kr. När dessa rader skrivs på vid lunchtid på torsdagen handlas aktien till kursen 98,08 kr.

Aktien handlas därmed till P/B på 1,02. Det tycker jag är en för låg värdering. Nuvarande aktiekurs gör att jag tror att man kan räkna med tvåsiffrig direktavkastning under de kommande åren. Även om man antar en oförändrad aktiekurs skapar det ändå en helt okej totalavkastning, givet att den nivån hålls över tid. Mitt svar på frågan om det räcker är att: Ja, jag tycker det räcker för att en del av min portfölj ska allokeras till Handelsbanken. Förhoppningsvis kan aktiekursen också bidra med lite avkastning…

8 comments:

  1. Det tråkiga är är när VD säger en sak och levererar något annat. det inger inte så mycket förtroende.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med! Ytterst viktigt att walk the talk.

      Delete
    2. Ni tror inte det kan vara så enkelt som att han kommer in och rensar ut en massa i första kvartalet, likt man brukar som ny VD, och det tenderar ju att dra fram en jäkla massa kostnader.

      Delete
    3. Det tror jag inte. Det var inget de kommunicerade explicit iaf samt att de t ex återvann tidigare avsättningar för kreditförluster (= raden för kreditförluster kom in mycket bättre än väntat).

      Delete
  2. Ja det känns som att detta är en VD som kör mycket snack men liten verkstad. Vi och Lundbergs får väl ha tålamod med deenna VD. Men leverans bör komma under en snar framtid. Just nu är SEB en större favorit här hos mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Instämmer, vi får ha lite tålamod men vill ha leverans inom kort :) SEB gör det bra!

      Delete
  3. Tack för rapportkommentaren, genomtänkt och balanserad som vanligt.

    Jag är enig med dig om att bankernas lönsamhet sannolikt kommer vara ungefär likvärdig över tid och att shb därmed bör hämta in lite medan övriga kan komma att svikta lite framåt.

    Shb är stabil, med värdering på pb ca 1 och genomsnittligt Roe senaste 5 åren på 11 % bör de kunna ge en avkastning på ca 11 % per år även framåt till relativt låg risk.

    Mot den bakgrunden har jag köpt mer och kan tänka mig fortsatta köp även framåt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Exakt, det känns som en trevlig avkastning till låg risk. Det är lätt ibland att bara kolla på avkastningen och glömma risknivån :) Någon gång borde de ju sänka kapitalbuffertnivån från 4 procentenheter till 3 procentenheter igen, vilket ger fortsatt gott om utrymme till goda utdelningsnivåer.

      Delete