Pages

Saturday 27 April 2024

Resurs: Q1 2024

Tidigare i veckan presenterade Resurs sin Q1-rapport för verksamhetsår 2024. Det var ingen rapport som gjorde marknaden glad. Aktien sjönk på rapportdagen med 9,96%.

Förtroendet för Resurs är på oerhört låga nivåer. Man kan lätt argumentera för att delar av det låga förtroendet minst sagt är berättigat. Som jag tidigare har uppgett tog jag en position i Resurs efter att aktien föll handlöst till följd av vinstvarningen inför det att Q4-rapporten skulle publiceras.

Jag ser min investering i Resurs som ett ”special situation” case. Jag tänkte därför inte gå igenom rapporten per se särskilt mycket. Det som framför allt utgör min tes i min investering i Resurs är att ”panikförsäljningar” har tryckt ner aktien för långt. Det kan definitivt visa sig att jag har köpt in mig i en riktig värdefälla, men tills vidare vill jag syna min hypotes.

En särskilt viktig del i min tes är att kreditförlusterna (netto: reserveringar + faktiska) successivt ska avta. Det är tufft för många hushåll för närvarande, förhoppningsvis kommer Riksbanken under Q2 åtminstone att ha hunnit med en räntesänkning. Något som torde ge viss lindring åt hårt belånade hushåll.

I Q1 2024 uppgick kreditförlusterna (netto) till 457 mkr, vilket är en tydlig ökning jämfört med 284 mkr i jämförelsekvartalet. I Q4 2023 uppgick den organiska kreditförlustnivån till 417 mkr. Utfallet i Q1 är således på en fortsatt förhöjd nivå.

Det finns dock ofta en säsongseffekt i kreditförlusterna, där december, januari och februari i regel uppvisar högre kreditförluster. Det positiva avseende kreditförlusterna i Q1 var att både januari och februari uppvisade lägre kreditförluster än i december, samt att kreditförlusterna i mars var ”klart” lägre.

Uppskattningsvis (bolaget anger inte exakt siffra) var kreditförlusterna i mars 15% lägre än i februari. Förhoppningsvis kommer kreditförlusterna under Q2 i snitt åtminstone inte att överstiga nivån i mars. I mitt Excel-ark har jag skissat på 392 mkr i kreditförluster i Q2 och ännu lite ”bättre” i Q3. Det är fortfarande höga nivåer och min förhoppning är att mina gissningar kan visa sig vara åt det konservativa hållet.

När det gäller utfallet i Q1-rapporten kom intäkterna in 1% lägre än mitt estimat, det justerade rörelseresultatet kom in 3% över mitt estimat. Kreditförlusterna kom in 1% lägre än mitt estimat. 

Vidare har bolaget lanserat nya effektiviseringsprogram, vilket bland annat väntas leda till 40 mkr lägre kostnader på årsbasis med start år 2025. Bolaget nämnde också att det nu är fokus på lönsamhet och att man inte kommer att genomföra någon större investering innan kärnaffären har stabiliserats. Det låter sunt.

Jag ska inte säga att jag är nöjd med Resurs rapport. Men utfallet kom in i linje med mina förväntningar. Förhoppningsvis kommer man få lite extern medvind i form av räntesänkningar under kommande kvartal (även om det allt annat lika slår negativt på räntenettot).

Följer bolaget vad man har kommunicerat i sin utdelningspolicy räknar jag med en liten utdelning till hösten, med betoning på liten. Resurs kommer säkert skrapa fram någon engångspost också så vi får se vad det finns kvar till utdelningsunderlaget 😊

6 comments:

  1. Engelen i mig tycker synd om dig. Resurs känns i nu läget som en mindre SBB varning. Konsumentlån verkar vara en katastrof.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag ligger plus i min investering i Resurs. Men skulle det "gå åt pipan" så är jag själv ansvarig och får stå för konsekvenserna. Då är det bara att ta nya tag så inget att gräma sig över sig så fall :)

      Konsumentlån är "vad det är". Riskerna i dem är något som avspeglar sig i bolagets "genomsnittliga" värdering. När det blir riktigt illa finns dock tydlig fallhöjd i värderingen.

      Delete
  2. Efter alla high-five:ande och ledningsgruppen hade fått sina feta ersättning, så få ägarna stå för kostnaderna. det något fel i Sverige. I USA skulle advokatbyråerna stå i kö att stämma sk-ten av de i ledningen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Instämmer i att det finns mycket att vara kritisk kring när det gäller hur Resurs drivs. Förhoppningsvis kan de bli lite bättre framöver :)

      Delete
  3. Jag ägde länge Resurs men rev plåstret för ett tag sedan. Aktiv handel och utdelning gjorde att jag kunde komma ur investeringen utan förlust men det var på håret.
    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt att klarat dig utan förlust i Resurs! Får se om jag lyckas med samma bedrift nu :)

      Delete