Pages

Wednesday 15 May 2024

Investors årsstämma värmde aktieägarhjärtat

Den 7 maj anordnades årets upplaga av Investors årsstämma. Årsstämman hölls på China Teatern i Stockholm och undertecknad var på plats.

Jag gillar att gå på stämmor och har varit på en handfull stämmor i år. Ingen årsstämma jag har varit på har dock varit lika välbesökt som Investors. Dagen för årsstämman var det kyligt i luften. Då jag var ute och promenerade, och fryste en aningen, styrde jag stegen mot China Teatern i mycket god tid. Jag hade tänkt att gå in tidigt och sätta mig att läsa lite.

När jag kom gåendes på Norrmalmstorg fick jag på andra sidan gatan se en lång kö samt ett par polisbilar. Det tog några sekunder innan det gick upp för mig att det var kö för att komma in på Investors årsstämma. Det var bara att ställa sig längst bak i kön och vänta. Personal från Investor gick runt och bjöd på kaffe. Det var ett mycket trevligt initiativ (även om jag själv inte dricker kaffe).

Väl inne på China Teatern var det bara till att fortsätta följa strömmen. Efter att jag hade blivit avprickad gick hopen av människor nedför trappan där man skulle hänga av sig jackor och lämna in sina väskor.

Då jag skulle hämta på förskolan hade jag tyvärr inte möjlighet att se slutet av årsstämman. Givet att jag behövde gå tidigare letade jag upp en plats nära utgången. På varje plats/stol fanns en påse till stämmobesökarna. I påsen fanns det bland annat en macka och en flaska med juice. Jag körde en 24-timmars fasta den dagen och tog därför med mig förtäringen hem till min fru.

Särskilt glad var jag över Investor-påsen, vilken jag stolt promenerade hem med. Jag hann inte gå mer än 150 meter från stämmolokalen innan en man kom fram (när jag hade stannat för att ta drickpaus) och uttalade orden ”det är en bra investering” samtidigt som han pekade på min påse. Det var en rolig händelse.

På tal om bra investering har Investor minst sagt påvisat att man historiskt har varit en god investering. Det gjorde mig oerhört varm i hjärtat av att se alla personer som hade tagit sig till Investors årsstämma. Medelåldern på Investors årsstämma var signifikant högre än på Evolutions dito.

Framför allt gjorde det mig varm i hjärtat när jag tänkte på hur många människor som på sina egna unika sätt har slitit och jobbat genom årens lopp, sparat undan en slant här och där och sedan förhoppningsvis (bland annat tack vare deras investering i Investor) senare fått en extra guldkant på tillvaron.

Innan årsstämman inleddes hölls en Investerardialog, där såväl Jacob Wallenberg som Johan Forssell svarade på frågor under cirka 45-50 minuter. Med på scenen var också bolagets IR-ansvarige. Längst ned i detta inlägg är lite allmänna anteckningar jag gjorde från Investerardialogen och från den delen av årsstämman jag var med på.

Det är dock i många hänseenden stor skillnad på att delta på Investors årsstämma eller ett mindre bolags årsstämma – samt även på storbolagets Evolutions årsstämma. Det är svårt att förklara, men Investors årstämma blir på något sätt större än bolaget självt.

Personligen föredrar jag att frågestunden ska fokusera på mer bolagsspecifika frågor (som är brukligt på de årsstämmor jag deltar på) än mer generella frågor, som t ex hur Wallenberg ser på brottslighetens utveckling i Sverige 😊 Oavsett vilket var det en mycket trevlig upplevelse på Investors årsstämma och jag kommer definitivt att återkomma fler gånger.

Lite allmänna anteckningar:

  • Trots de många utmaningar som finns i omvärlden levererar bolagen i Investors portfölj bra
  • En trend man har sett under de senaste åren är att företagen fokuserar mer på kortare logistikkedjor, där man producerar mer lokalt i Europa
  • Investor fokuserar på bolag i framkant med god lönsamhet och kapitallätta verksamheter
  • Den svenska kronan: En liten valuta i en komplicerad värld, vilken gör att Wallenberg tror att SEK kommer fortsätta vara svag
  • Två fokusområden i styrelserummen där Investor är med: Orka satsa på ny teknik och hitta nya applikationer att använda den på (= satsa på Forskning och Utveckling) samt fortsätt ha fokus på effektivitet
  • Ericsson: Är ett oerhört viktigt bolag för såväl Sverige som övriga västvärlden. Bolaget har en stark position utanför den Kina-kontrollerande delen av världen
  • Rabatten i Investor: Har svängt mycket genom årens lopp. Över tid har den dock minskat. Idag är den cirka 10-11%. Enligt VD borde det inte vara någon rabatt alls givet bolagets framgångsrika historia
  • Electrolux: Har hämmats av pressade konsumenter, markant prispress på den amerikanska marknaden till följd av asiatisk konkurrens samt att en fabriksflytt i USA inte gick som planerat
  • EU:s konkurrenskraft: Bekymrad över EU:s konkurrenskraft, både på kort och lång sikt. År 2008 var EU och USA lika stora utifrån ett BNP perspektiv. Idag är USA 25% större än EU + UK
  • Investors bolag behöver starka kassaflöden och starka finansiella ställningar för att investera i framtida teknik etc
  • Kompromissa aldrig på effektivitet

4 comments:

  1. Intressanta anteckningar och kul att du var där. Att de bjuder på kaffe hörväl till? Aldrig varit på bolagstämma men skulle vara roligt att gå någon gång. Min mormor och morfar har varit på Nokias för länge sedan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaffe är definitivt något som serveras på de flesta bolagsstämmorna, åtminstone de som jag har varit på. Däremot att man personalen går runt med kaffetermosar och muggar utomhus under tiden besökarna står i kö, det har jag inte varit med om tidigare. Jag kan definitivt rekommendera en tur till en bolagsstämma :)

      Delete
  2. 24h fasta tar snålheten till nya höjder ^^ lycka till i jakten på att bli rikast på kyrkogården ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var exakt den slutsatsen jag ville att man skulle dra efter att ha läst mitt inlägg, så väldigt kul att du lyfte upp just det :)

      Delete