Pages

Friday 31 May 2024

Lite fredagstankar

Kandidat till bragdguldet + boktips.

Jag hade egentligen inte tänkt skriva något inlägg idag. Men jag fick feeling så jag skriver några spontana rader nu på morgonen.

ANDREAS ALMGREN: Igår kväll skrev Andreas Almgren än en gång svensk löparhistoria. Detta då han sprang 5 000m på Diamond League-galan i Oslo på tiden 12,50.94 min. Det är cirka 9 sekunder snabbare än vad han sprang på Stockholm Stadion nyligen. Andreas har nu den fjärde bästa tiden på 5 000m i Europa genom tiderna. Han fick även igår dra några varv själv samt att han fortsatt är inne i en träningsperiod. Det perfekta loppet ligger således fortsatt i framtiden.

Något som jag också hoppas ligger i framtiden är att Andreas i år kommer att motta Bragdguldet. Trots att säsongen inte är långt gången har han presterat flera otroliga prestationer som gör att han enligt mig ska motta Bragdguldet. För att ytterligare öka sina chanser till Bragdguldet räknar jag med att det finns goda möjligheter till nytt svenskt rekord på 3 000m på söndag för Andreas samt att han kommer plocka hem en EM-medalj i juni.

Konkurrensen på OS i Paris är oerhört hård men det ska bli väldigt kul att se vad Andreas kan prestera där.

BOKTIPS: Dagens boktips är boken "Utvald att leva", vilken är skriven av Jerzy Einhorn. Det är en gripande historia om hur Jerzy som jude i Polen mot alla odds kom att överleva Tysklands invasion under andra världskriget. Han beskriver i boken bland annat fasanfulla händelser och hur hans familj stundtals kom att skiljas åt. Man får också följa hans väg från Polen efter Tysklands fall till att senare motta svenskt medborgarskap.

Trevlig helg!

6 comments:

  1. Vet inte om du har nämnt denna tidigare annars är det en bok jag kan rekommendera. "Livet måste ha mening " av Viktor Frankl.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack för tips! Den boken lägger jag till på läslistan :)

      Delete
  2. På tal om löpning funderar jag på att se Stockholm Marathon i helgen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad kul! Det ska bli mycket spännande att följa loppet imorgon :)

      Delete
  3. Väldigt fascinerande detta att så många finansbloggare verkar älska löpning av alla saker. Men smaken är som baken. Mvh oförstående gymmande FIRE-aspirant

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, löpning är trevligt. Underbar känsla att bara ge sig ut och springa och låta tankarna flöda. Löpning är lite som terapi :) För egen del tycker jag också att det oerhört inspirerande att se den svenska elitens framfart, med Andreas Almgren i spetsen. Med det sagt så tränar jag dock numera mer styrketräning än vad jag springer. På styrkeområdet noterade jag idag årsbästa i bänkpressen :)

      Delete