Pages

Thursday 30 May 2024

B3-presentation och förvärv

Förra veckan höll den nytillträde VD:n Martin Stenström sin första investerarpresentation samt B3 presenterade ett nytt förvärv.

Nedan är mina anteckningar från presentationen. Jag äger aktier i B3.

  • VD: Förkunnade att han är nytillträdd i VD-rollen men inte ny i B3-organisationen. Martin har jobbat 6,5 år inom B3 samt har under hela sin karriär jobbat inom IT
  • Svenska marknaden: Man har inte sett någon vändning på den svenska marknaden, men Martin påtalar att marknaden kommer att vända. Han är också ”helt övertygad” om att B3 kommer ur nedgången starkare
  • Polska marknaden: I Polen har man nu sett en tydlig vändning på marknaden. B3 har mer än 200 anställda i Polen
  • Aktieägarevärde: Gällande ambitionen om att vara det bästa konsultbolaget för sina ägare medger Martin att B3 just nu har en hel del att jobba på
  • AI: AI är en möjlighet för konsulterna att bli snabbare och leverera mer värde till kund. Fortfarande ’early days’ när det gäller AI
  • Allmän marknadsstatus: Efterfrågan på verksamhetskonsulting är bättre än efterfrågan på systemutveckling. Martin tror att nettorekryteringen vänder för B3 samt marknaden överlag tidigast 2025. Externa bedömare tror att marknaden kan vända i Q4 2024. Det har varit en stark prispress på systemutvecklare, inom andra områden har man höjt priserna. Den långa trenden är stigande priser med lägre utbud än efterfrågan
  • Intäktsmålet 2025: Att nå intäktsmålet om 1,5 mdkr 2025 när Polen inkluderas är inte omöjligt
  • Effektiviseringsprogram: Hedgehog levererar bättre än väntat. Martin uppger dock att man istället delvis har skickat ut kostnader på dotterbolagen. Andra lanserade sparprogrammet kommer att ta året ut innan man ser full effekt
  • Perfekt läge att ta över som ny VD: Martin förkunnade att han anser den bästa positionen att ta över VD-posten är nu, detta då det är svårt att göra det sämre än vad B3 har levererat på sistone

Mina tankar

Martin är som sagt ny i VD-rollen men jag tycker att han levererade en bra presentation. Han har jobbat flera år på B3 och efter senaste årens turbulens på VD-positionen tycker jag det nu är bra att VD-posten innehas av någon som är van med B3-kulturen.

Nu gäller det för B3 att börja leverera igen och visa att man är ett betydligt bättre bolag än vad man har presterat senaste året. B3 behöver backa tillbaka. Skapa en god kostnadseffektivitet, stabil finansiell ställning och tillfredsställande lönsamhet. Sedan bygga därifrån.

I och med att den finansiella ställningen har försvagats på sistone var det lite förvånande att B3 i förra veckan presenterade ett förvärv av Websteps svenska verksamhet (Webstep AB). Om jag ska spekulera är förvärvet kanske något som förklarar varför B3 den här gången väljer att skifta ut årets utdelning i november.

Webstep AB har cirka 80 medarbetare med fokus på systemutveckling, IT Management, AI & Analytics samt Sitevision. Bolaget är verksamt i Stockholm, Malmö, Uppsala och Umeå. Under 2023 uppgick intäkterna till 143 mkr, varav 30 mkr avser underkonsulter. Rörelsemarginalen uppgick till 0,7%. Flera personer har påtalat att B3 är sämst i klassen. Ser man på Websteps lönsamhet så stämmer inte uttalandet om att B3 är sämst i klassen 😊

Förvärvet, som väntas träda ikraft den 1 juli 2024, gör att B3 framöver också kommer få en geografisk närvaro i Uppsala och Umeå. Köpeskillingen uppgår till 38 mkr på skuld- och kassafri basis. Köpeskillingen betalas kontant, där betalningen kommer att genomförs i två delar. Den första delen betalas i juli och den andra delen betalas nio månader senare.

Noterbart är att Hvaler Invest (= Sverres investeringsbolag) äger aktier i Webstep samt har styrelserepresentation i bolaget.

Hursomhelst, som sagt så gäller det nu för B3 att börja leverera. För tillfället är förtroendet för bolaget lågt. Personligen tycker jag att B3 ska bjuda in till en ny kapitalmarknadsdag under hösten. Där presenterar man sin bästa guidning för 2025 (utifrån ett konservativt sätt där man med mycket god sannolikhet kommer att överstiga den guidade nivån) och anger från och med vilket datum B3 Polen kommer att konsolideras in etc.

Om B3 Polen kommer att vara konsoliderat per den 1 januari 2025 gör så klart också förvärvet av Webstep att man har bättre möjligheter att klara intäktsmålet på 1,5 mdkr. Intäktsmålet är nåbart men det krävs nog ändå viss medvind från marknaden. Lönsamhetsmålet känns betydligt mer utmanande och inte något som ligger i mitt basscenario.

B3 har tidigare nämnt att man inte behöver konsolidera in B3 Polen till 100%. Givet att den finansiella ställningen nu är mer ansträngd är min tes att man väljer att inte konsolidera in den polska verksamheten till 100%. Att grundarna till B3 Polen har fortsatt uppsida genom att ha kvar visst direkt ägande i B3 Polen är bra för motivationen.

4 comments:

  1. Tack för ett bra inlägg!

    Vissa är nervösa över detta köpet, medan jag tror Sverre och co helt och hållet vet vad dom håller på med.

    Hur känner du med ditt ägande? Behåller? Vad ser du för rimlig kurs i närtid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Personligen tror jag att Sverre och ledningen tittade lite för enkelt mellan fingrarna innan marknaden vände nedåt, vilket man får sota för nu. Däremot tror jag likt dig också att de har betydligt bättre koll på vad de gör nu, iaf hoppas jag det :)

      Jag kommer behålla mina aktier. Det kommer sannolikt vara lite stökigt ett tag till men långsiktigt (givet att bolaget gör hyggligt rätt nu) tror jag det finns en god uppsida i aktien. Rimlig kurs i närtid är svårt att sia om. Jag ser 2024 som ett förlorat år och hoppas att man kan få ett mer "rent" år 2025.

      Om man spekulerar fritt för perioden 2025-2026 tycker jag en rimlig kurs hamnar inom intervallet 103-160 kr. Där den förstnämnda kursen är mer konservativ och den andra kursen mer framåtlutad.

      Hur tänker du kring utvecklingen för B3?

      Delete
    2. Bra tankar! Jag håller med och behåller också aktierna.
      Insynsköp på dessa nivåer ökar min conviction att detta är ett bra läge med lite tålamod. Ryktet på stan säger dessutom att det börjar lossa lite bland konsulterna. Gillar också den extra boosten som kommer bli när Polen konsolideras in.

      Hur räknar du när du får fram det intervallet på riktkurs?

      Delete
    3. Härligt med ryktet på stan! En lite mer medgörlig marknad skulle sitta fint. Jag har gjort en scenarioanalys med olika antaganden på bland annat tillväxt, marginal och multipelvärdering.

      Delete