Pages

Friday 17 May 2024

Ogunsen: Q1 2024

Igår presenterade Ogunsen siffrorna för Q1 2024. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien.

Jag äger aktier i Ogunsen. Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation eller rådgivning. Siffrorna avser Q1 2024 vs. Q1 2023 om inget annat anges.

Ogunsens rapport kom överlag in i linje med mina förväntningar. Intäkterna landade 1,8% under mitt estimat. Snittavvikelsen på mina intäktsestimat för Ogunsen har under de senaste tre kvartalen varit 1,2%.

Bolaget skriver i rapporten att rörelseresultatet har hämmats av en kundförlust på 0,9 mkr. Jag har valt att justera för denna händelse, vilket gör att även rörelseresultatet och vinsten per aktie landar i enlighet med mina förväntningar.

Såväl konsultsegmentet som rekryteringsverksamheten uppvisade en negativ tillväxt under kvartalet. Rekryteringsverksamheten stod för 10% av intäkterna men hela 38% av rörelseresultatet. Rekryteringsverksamheten (33,5%) har en betydligt högre rörelsemarginal än vad konsultsegmentet (5,3%) har. Det specificeras inte i rapporten var kundförlusten har uppstått. Jag gissar att kundförlusten uppstod inom konsultdelen.

Ogunsen skriver i rapporten att man, jämfört med Q4 2023, har kunnat skönja en viss ökning i efterfrågan i konsultverksamheten. Jag skulle dock gärna vilja se en siffra för konsultdelen som är exklusive den geografiska expansionen SJR har genomfört.

Vidare uppger man att starten av Q2 uppvisar en efterfrågan i nivå med Q1. För de läsare som följer min rekryteringsstatistik som jag publicerar månadsvis var utfallet av nya rekryteringsannonser i april exakt på samma nivå som genomsnittet per månad i Q1. Min statistik lirar således med bolagets eget uttalande, det är tillfredsställande.

När jag skrev om Ogunsens Q4-rapport den 26 februari skissade jag på en vinst per aktie på 3,28 kr för helåret 2024. Givet utfallet i Q1 2024 låter jag den prognosen förbli oförändrad (= min gissning är en JUSTERAD vinst per aktie på 3,28 kr för helåret 2024).

Ogunsen har i vanlig ordning en stark finansiell ställning, även om kassaflödet från den löpande verksamheten i Q1 för ovanlighetens skull var negativt. Jag tycker att Ogunsen levererar väl givet en svagare marknad.

Jag skulle gärna vilja se att aktien sjunker lite för att jag ska utöka mitt innehav. Långsiktigt tycker jag definitivt dock att aktien förtjänar att stå högre än vad den gör idag. Min rekryteringsstatik har än så länge inte uppvisat någon vändning, snarare att maj just nu är år det svagare hållet, så jag vilar fortsatt på köpknappen.

Positivt är åtminstone att Q2 och Q3 innehåller en arbetsdag mer än motsvarande kvartal föregående år samt att jämförelsetalen framöver inte är lika tuffa.

No comments:

Post a Comment