Pages

Saturday 18 May 2024

Veckans aktieköp: v.20

En vecka bestående av strålande regn och strilande utdelningsregn. Det är en bra vecka. Som om inte det vore nog har aktieportföljen fyllts på med fler aktier.

EVOLUTION: Även den här veckan har jag plockat upp lite aktier i EVO. Aktiekursen fortsätter att gå relativt svagt. Igår eftermiddag köpte jag aktier för 1 178,50 kr. Givet min prognos för 2025 ger det ett P/E-tal kring 15,5. Det tycker jag är attraktivt för ett bolag med EVOs historik, höga marginaler, marknadsställning och utrymme för fortsatt tillväxt.

I mitt inlägg förra veckan skrev jag att EVO för första gången hade passerat 115 000 samtida spelare. Sedan det inlägget skrevs har EVO även hunnit med att passera 121 000 samtida spelare i sin lobby. Så länge aktien fortsätter ned, och verksamheten utvecklas väl, är min ambition att fylla på mitt innehav i EVO.

Har ni köpt något i veckan?

6 comments:

  1. Räntesänkning och mindre inflation ger mer hopp åt fastighetsbolagen. Därför valde jag att få ner Gavkursen i Fabege genom att köpa 100st till pris 92:20. Även 100st Coor köptes som i sin senaste rapport visade på 2% organisk tillväxt. Även här var huvudorsaken att sänka Gav. Priset per aktie blev 48,90.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande köp Mikael! Fabege är ett bolag jag spanat lite på också.

      Delete
  2. Morgon!
    Samma lika denna vecka, blev inköp av EVO och några andelar till av ETF:n JGPI.
    Visst är det fascinerande hur aktiekursen rör sig för EVO? Företaget mår bra och når nya höjder men det verkar inte alltid avspegla sig kortsiktigt när den har dessa berg och dalgångar under några veckor. Konsolideringen får snart vara klar och kursen ta de extra stegen uppåt så som ett företag av EVO:s kaliber förtjänar!

    Trevlig lördag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Håller med, det ska bli intressant att se hur EVO aktien utvecklas framöver. Vi får se om vi får möjlighet att köpa fler aktier i nuvarande dipp/konsolideringsfas :)

      Ha en fin dag!

      Delete
  3. Fyllde på med fler aktier i Amer Sports. Ingen rek då dom noterades i Usa i början detta år och kommer med rapport i veckan, ganska volatil aktie so far. Men jag tror, upplever att kunder inom sport är lite trötta på Nike mfl. Det är ett vagt påstående, erkännes. Amer består av ett gäng fina varumärken och Arc'teryx är deras flagship. På sikt, när räntan väl kommer ned och konsumtionen tar riktig fart igen, så spekkar jag på att Amer ligger mycket bra till inom sina segment. Men just nu? Vi får som sagt se status inom kort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vill önska dig lycka till med spekkandet. Vill lägga till att jag var nära själv att bevaka bolaget innan Kineserna köpte konglomeratet. Kollade nu på vad Amer Sports har och jag har Salomon skor hemma som tydligen är deras. Sedan har i alla fall jag hört talas om Peak performance. Wilson för den som är intresserad av Tennis.

      Delete