Pages

Saturday 4 May 2024

Veckans aktieköp: v.18

I veckan blev det två aktieköp gjorda.

EVOLUTION: EVO handlas numera utan rätt till årets utdelning. Jag har (i förskott) tagit mina utdelningspengar (plus lite till) och återinvesterat kapitalet i EVO. Jag skrev i söndags ett inlägg kring Q1-rapporten samt mina tankar om aktien. Att aktien handlas under P/E 16 för 2025 på mina estimat, det tycker jag är för lågt. Fortsätter aktien ned har jag för avsikt att fortsätta köpa aktier.

RAKETECH: I veckan reviderade Raketech sin guidning för 2024. Det tog inte särskilt lång tid från att man kommunicerade sin guidning till dess att man justerade densamma. Anledningen till den reviderade guidningen förklaras av att Google-uppdateringar har haft en tydligt negativ påverkan på Casumba. Det är ju verkligen typiskt att Casumba får problem ”precis” efter att majoriteten av tilläggsköpeskillingen har fastställts. Att Casumba skulle få problem var en betydande risk när man utvärderade att investera i Raketech. Den nya guidningen är enligt mig dock inte ”superlåg”, klarar man att leverera på den är min tes att det finns goda förutsättningar att investeringstesen kan spela ut ungefär som jag hoppas på. Utrymmet för snedsteg är däremot nu betydligt mindre.

Har ni köpt något i veckan?

8 comments:

  1. På din fråga om jag gjort några köp är svaret enkelt nej. Jag tror på nedgång och vill ta hem vinster. Tog hem vinst i Alleima och Proact IT. Det duger inte för Alleima bytte affärsystem och jag tror att påverkan på lager och marginalerna kommer att vara längre än vad VD säger efter rapporten. Proact IT tog jag hem vinsten för att resultatet har sjunkit i flera kvartal. Höj utdelning från 1,85 till 2 kr räcker inte. Gissar att bloggen kommer med NCC rapporten och tankar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir spännande att se om du får rätt i den spådom om börsnedgång. Jag har ingen koll på vart börsen ska ta vägen i närtid men är redo för såväl uppgång som nedgång :) Jag hade tänkt komma med inlägg kring NCC-rapporten men jag kan lägga in de näst-nästa vecka.

      Delete
  2. Anders Karlsson4 May 2024 at 07:50

    Har också köpt Evo, ända anledningen till nedgång som jag kan se är att deras skatt ska upp, samt att de inte längre har en tillväxt långsamt sjunker, dock tycker jag att den är allt för billig.
    Har även köpt RakeTech samt tagit hem lite vinst i Mercado Libre

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med om att EVO är allt för billig idag. Svårt att veta vad marknaden handlar på, känns som marknaden handlat ned EVO väldigt många gånger till följd av skatten :) Men trevligt att kursen står och stampar så att man kan fylla på mer :)

      Delete
  3. Även jag fyllde på i EVO, aktien utgör nu 5% av min portfölj. Spekkar att den här dippen är ett bra tillfälle att fylla på innan lyftet till 1500 och beyond :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt! Hoppas du får rätt om 1500 och beyond efter dippen nu :)

      Delete
  4. Hej! Jag var också med i klubben "att köpa EVO" denna vecka! Det är mitt tredje största innehav just nu.
    I övrigt så blev det en liten vinst efter försäljningen av mina Viaplay som jag köpte senaste tiden, jag tackar för den och lämnar aktien i fred.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Snyggt med EVO-inköp och vinst i Viaplay! Det sistnämnda är tyvärr inte alla som mäktat med :)

      Delete