Pages

Sunday 5 May 2024

New Wave: Q1 2024

För en tid sedan presenterade New Wave sin Q1-rapport för verksamhetsår 2024. Nedan är en summering av rapporten samt min syn på aktien.

Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation eller rådgivning. Jag äger aktier i New Wave. Siffrorna avser Q1 2024 vs. Q1 2023 om inget annat anges.

  • Nettoomsättningen sjönk med 7%
  • Rörelseresultatet minskade från 313,5 mkr till 185,5 mkr, där rörelsemarginalen landade på 9,3% (14,7)
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,91 kr (1,67)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 203,7 mkr (-193,1)

Som anges ovan sjönk den redovisade nettoomsättningen med 7%. Förvärvet av Tenson påverkade nettoomsättningen positivt med 1%. Den organiska tillväxten sjönk med 8%. Ser man på bolagets två försäljningskanaler (profil och detaljhandel) kan noteras att nettoomsättningen inom profil sjönk med 6%, medan nettoomsättningen inom detaljhandelskanalen kom in 8% lägre än Q1 2023.

Inom profilkanalen hämmade påsken utvecklingen då denna högtid i år landade i Q1 jämfört med att påsken föregående år låg i Q2. När det gäller detaljhandeln noteras en svagare utveckling hos sportfackhandeln. Bolaget påtalar dock att detaljhandelsförsäljningen troligtvis förskjuts till det andra kvartalet. New Wave skriver i rapporten att man, trots sin minskade försäljning, fortsätter att ta marknadsandelar.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 49,7% (50,7), där framför allt utvecklingen inom Företagssegmentet gjorde att bruttomarginalen kom in en procentenhet lägre än motsvarande period föregående år. En lägre försäljning kombinerat med ökade kostnader för marknadsföring och införsäljning har haft en negativ inverkan på rörelsemarginalen. Detta är däremot kostnader som man räknar med kommer att bidra positivt till försäljningen under de kommande kvartalen.

Mina tankar

New Wave levererade en rapport som kom in under mina förväntningar. Marknaden verkade inte heller särskilt imponerad då man tydligt handlade ned aktien.

Första kvartalet är dock historiskt ett säsongsmässigt mindre kvartal för New Wave. Bolaget skriver också att inledningen på året ofta är ojämn och förskjutningar mellan kvartalen kan ske. Jag hoppas att de insatser kring marknadsföring och införsäljning man genomfört i Q2 kommer att visa sig på det positiva kontot senare under året.

Sammantaget har New Wave en god finansiell ställning. Det finns enligt mig intressanta långsiktiga tillväxtmöjligheter att realisera, bland annat när det gäller Craft. 

I det korta perspektivet är det dock en mer osäker marknadssituation. Jag har en långsiktig horisont när det gäller min investering i New Wave. Som tidigare har nämnts passade jag på att utöka mitt innehav i bolaget när aktien sjönk på rapportdagen. Sedan mitt köp i rapportdippen har aktien stigit med cirka 9%.

När börsen stängde i fredags handlades New Wave-aktien till 102,80 kr. För helåret 2024 skissar jag på en vinst per aktie på cirka 8,50 kr. Jag anser att New Wave förtjänar att handlas till P/E 15, vilket ger en motiverad kurs på 127,50 kr.

2 comments:

  1. Inga höga förväntningar här efter att ha läst ditt inlägg vid namn Torsten hungrigare än någonsin. Där skrev du själv att Torsten sagt att Q1 kommer att bli sämre. PS läste inlägget för andra gången.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, vi får hoppas på andra halvåret :)

      Delete