Pages

Monday 6 May 2024

Ogunsen: Rekryteringsstatistik april 2024

Ännu en månad har passerat och det är dags att presentera statistik över de rekryteringsannonser som har publicerats på Ogunsens hemsidor i april.

Antalet nya rekryteringsannonser i april 2024 uppgick till 22 stycken (23), vilket är en nedgång med 4% jämfört med april 2023.

Hittills i år har man publicerat 88 nya rekryteringsannonser, vilket kan jämföras med 103 nya rekryteringsannonser under perioden januari-april 2023. Man ligger således 15% efter utfallet 2023.

Hittills i år har Ogunsen presterat sämre än sin jämförelsemånad 2023 vid tre av fyra tillfällen. Som jag tidigare har nämnt har jag skalat av mitt innehav i Ogunsen. När Q1-rapporten kommer senare i maj får vi se om det var rätt beslut eller inte.

Kollar man på rekryteringsstatistiken är momentum sämre i år. Jag funderar dock lite på hur det (förhoppningsvis) kan kompenseras av att man nu tar in konsultuppdrag i princip från hela Sverige. Det är en satsning jag gillar.

Oavsett vilket ska det bli intressant att ta del av Q1-rapporten samt att se hur rekryteringsutvecklingen fortgår under våren.

3 comments:

  1. Jag sitter och funderar på om en mer relevant statistik hade varit månadsbasis men framför allt rullande 6 månaders värde? Givet ett rullande värde undviks ju säsonmässiga variationer som ett år kan hamna en månad vs en annan, tex påsk. Och tror jag, då får man också fram en mer helhetlig bild?

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack för att du ger feedback på hur min uppföljning kan förbättras, det uppskattas! Jag gjorde lite grafer i Excel nu på utfallet per månad på rullande 3 månader, rullande 6 månader och rullande 12 månader. Det var intressant och bidrar med ytterligare perspektiv. Är inte helt med på vad du menar med månadsbasis dock, då det är det grafen i inlägget syftar till att visa. Jag lägger med lite fler grafer nästa månad. Om du vill se dem innan och fortfarande har kvar Twitter / X (som jag har för mig du hade en gång) så kan du skicka ett meddelande till mig där så skickar jag över dem :)

      Delete
  2. Med månadsbasis menar jag de grafer du visar ovan, om jag förstår det rätt är det jämförelse mellan 2 år på månadsbasis. Och vad jag har förstått en hel drös poddcast kommentarer så skyller många bolag på säsongsmässiga variationer ett då¨ligt resultat, i år tex påsken.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete