Pages

Friday 21 June 2024

5 uppköpskandidater: Uppdaterad lista

Den 3 juni publicerade jag ett inlägg där jag presenterade fem potentiella uppköpskandidater. Då bud nu har lagts på Resurs, en av listans uppköpskandidater, publicerar jag idag en uppdaterad lista.

Från inlägget den 3 juni finns följande tre bolag kvar på listan över potentiella uppköpskandidater:

DUNI: I maj utökade Mellby Gård sitt innehav i Duni och i samband med detta flaggade man för att man äger över 50% av aktierna. Det var dessförinnan inte särskilt länge sedan storägaren Mellby Gård passerade budpliktsnivån 30%. Jag räknar tids nog med att Mellby Gård kommer att köpa ut Duni från börsen.

CATELLA: Med 49,4% av kapitalet är Claesson & Anderzén-koncernen största ägare i Catella. På årets stämma avgick Johan Claesson som ordförande i Catella. Jag ser Catella som en given uppköpskandidat. Givet aktiekursens utveckling reflekterar marknadens dom på bolaget inte alls det inneboende värdet (enligt mig).

RAKETECH: Medan bolaget jobbar frenetiskt med att betala tilläggsköpeskilling och bli god vän med Googles algoritmer har aktien utvecklats riktigt svagt på börsen. Det skulle inte förvåna nämnvärt om någon aktör väljer att lägga bud på bolaget.

Följande bolag (förutom Resurs) plockas bort från listan:

Sedan den 3 juni har jag plockat bort B3 från listan. Jag står fortsatt bakom nedanstående ord som jag skrev tidigare om B3, men jag tror att det kommer att vara fullt upp med annat för B3/Sverre nu och att ett uppköp inte kommer att ske inom det närmaste – om inte Sverre gör som storägaren i Resurs och själv (tillsammans med annan aktör) plockar ut bolaget från börsen 😊 

B3 CONSULTING: Storägaren Sverre (via Hvaler Invest) äger en bra bit över 20% av aktierna i B3. Jag har funderat en hel del på vad Sverres ”end game” i B3 kan tänkas vara. Min huvudgissning är att man nu skapar en god kostnadseffektivitet i bolaget, jobbar igenom en långsiktigt hållbar finansieringslösning och säljer bolaget när marknaden är betydligt hetare än vad den är nu. Kanske kommer B3 och norska Webstep då också vara del av samma koncern?

Två nya bolag plockas upp på listan, en mer sannolik och en högoddsare:

NORDIC PAPER: Då bolaget själva har gått ut med att man ser över en försäljning av bolaget är det givetvis en het uppköpskandidat. Bakgrunden till det hela är att Nordic Papers största ägare, med 48,2% av aktierna, har annonserat att han vill lämna ägarlistan. Det återstår att se om de hittar någon ägare till bolaget eller om storägarens aktier avyttras på annat sätt.

FABEGE: Som en bubblare och högoddsare väljer jag också att plocka in Fabege som en tänkbar uppköpskandidat. Största ägare är Backahill (kontrollerat av familjen Erik Paulsson) med 15,8% av aktierna, följt av den norska miljardären John Fredriksen på 11,5% av aktierna. Enligt Bloomberg uppgavs förra året att Fredriksen var god för 80 mdkr. Både Erik och John har passerat 80 års ålder. Det borde exempelvis finnas institutionellt långsiktigt ägande som vill plocka upp Fabeges fastigheter.

4 comments:

  1. På tal om Paulsson. Peab kanske blir mergat med Fabege.... Låter spekulationerna flöda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det skulle vara intressant! Givet att Peab delade ut Annehem skulle det vara en tydlig vändning i fokus igen :)

      Delete
  2. Dustin ser också som ev uppköpskandidat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra idé, ja det känns som en möjlig budkandidat!

      Delete