Pages

Monday 17 June 2024

Intressant presentation av New Wave

I förra veckan lyssnade jag på en väldigt intressant presentation av New Wave.

Presentationen, som hölls av Crafts VD Stefan Persson, gjordes på Aktiespararnas event Aktiedagarna Stockholm. Nedan är mina anteckningar från presentationen.

  • New Wave är idag verksamma i 19 länder, det finns fortsatt utrymme för geografisk expansion
  • Huvudfokus i presentationen var den här gången på profilaffären, vilken är mer lönsam än retail-affären
  • När det kommer till profilsegmentet möter New Wave alltid en deadline. Ett exempel är att en företagskund vill köpa 1 000 julklappar som bolaget ska dela ut till sina medarbetare. Det är då givetvis av yttersta vikt att New Wave kan leverera innan jul. Kan man inte det så går kunden helt sonika till en annan leverantör, för ingen vill ju dela ut julklappar till sina anställda efter jul
  • Att säkerställa leveranskapacitet gör således att New Wave behöver ha ett väl tilltaget lager, där den allra största delen utgörs av ”tidlösa” produkter
  • New Wave är med en marknadsandel på 30% den största aktören på profilmarknaden i Sverige. På den betydligt större tyska marknaden har New Wave en låg ensiffrig procentandel när det kommer till marknadsandel
  • New Wave har idag cirka 77 000 kunder, där ingen enskild kund står för mer än 1% av intäkterna. Stefan var tydlig med att man har goda möjligheter att dubblera kundbasen framöver
  • En typisk profilaffär utgörs av ett företag inom segmentet små- och medelstora bolag som lägger en order på cirka 2 000 kr
  • New Waves mest sålda produkt är den svarta t-shirten, vilket för övrigt också är världens mest sålda yrkesplagg
  • Många anser New Wave vara ett konjunkturkänsligt bolag. Även om det såklart till viss del går hand i hand nämnde Stefan att hur arbetslösheten utvecklas är viktigare än konjunkturen
  • Som exempel på betydelsen av New Waves stora lager nämnde Stefan också att man levererat samtliga t-shirtar till Skellefteå AIKs firande av SM-guldet i ishockey i år samt att man sålde tusentals t-shirtar till Borussia Dortmund inför Champions League-finalen mot Real Madrid
  • När det gäller produktionsanläggningar och logistikkedjor har New Wave bland annat nu lagt en del fokus på produktion i Egypten, ett ställe som är duty-free när det kommer till den amerikanska marknaden. Egypten ligger också betydligt närmare Europa än länder i östra Asien
  • I Europa har New Wave fler än 5 000 klubbar och lag som kunder. Från och med hösten 2024 riktar New Wave fokus också på motsvarande marknad i USA och Kanada, enligt Stefan finns där samma potential som i Europa. I Europa började man satsningen år 2018
  • Vidare uppges det att Crafts skosatsning har stor potential
  • Förvärvet av Tenson gjordes till samma prislapp (= 1 kr) som New Wave en gång köpte Craft för. Tenson har haft en position inom retail men inte haft någon position på profilsidan. Med New Waves nätverk och 77 000 kunder finns en tydlig potential till ökade intäkter och lönsamhet över tid för Tenson

Mina tankar 

Ju mer jag lyssnar på Stefan, desto mer är min önskade VD-kandidat fastställd den dagen då Torsten Jansson kliver av VD-rollen. Jag tycker att Stefan ger ett mycket bra och förtroendeingivande intryck.

På frågedelen efter Stefans presentation kom som alltid frågan om Torstens betydelse upp. Jag har själv lyft upp det (= att Torstens operative engagemang i bolaget upphör) som en risk historiskt men om jag ska vara ärlig tycker jag att det börjar bli en lite tjatig frågeställning.

Det går inte att komma ifrån Torstens enorma betydelse över att New Wave har vuxit till ett framgångsrikt bolag. Ju större bolaget blir desto mindre blir dock betydelsen av Torsten. Jag hoppas/tror att Torsten kommer att ta över ordförandeklubban i New Wave den dagen han kliver av VD-rollen, något som gör att det kan bli en ordnad reträtt och skifte i bolaget.

Trots min åsikt om Torstens relativt sett mindre betydelse idag tror jag ändå att aktien kommer påverkas negativt om Torsten lämnar på ett icke-ordnat sätt. Stefan nämnde bland annat att sannolikt vet mindre än 1% av de 77 000 kunderna vem Torsten är och i USA vet i princip inte någon vem han är.

Jag tycker fortsatt att det andas en positiv långsiktig framtidstro kring New Wave. Jag äger aktier i New Wave och avser vara en långsiktig ägare i bolaget, även om den kortsiktiga risk/reward-situationen såklart är svagare nu än när man kunde köpa aktien kring 70-80 kr förra året.

2 comments:

  1. Tummen upp för en klockren sammanfattning. Köpte du inte Resurs för ett tag sedan? Grattis i så fall. 👍😃

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Kul att du gillade sammanfattningen och yes Resurs köptes in i raset i början av året :)

      Delete