Pages

Sunday 28 July 2024

Handelsbanken: Q2 2024

I dagens inlägg är det fokus på Handelsbankens Q2-rapport för verksamhetsår 2024.

Mina tre key takeaways från rapporten:

  • Fortsatt stark kapitalsituation borgar för nya stora utdelningar
  • God kreditkvalitet med ny återföring av tidigare avsatta medel för potentiella kreditförluster
  • Bättre utveckling på den norska marknaden

Jag äger aktier i Handelsbanken.

Sammantaget levererade Handelsbanken en solid rapport, vilken kom in något högre än mina förväntningar. Några korta kommentarer kring mina tre key takeaways: 

Fortsatt stark kapitalsituation borgar för nya stora utdelningar

Handelsbanken har en kärnprimärkapitalrelation på 18,9%. Detta efter att man har antagit en anteciperad utdelning under första halvåret 2024 på 5,2 kr, varav 4,0 kr uppstod under det andra kvartalet. Handelsbanken har tidigare kommunicerat att man nu ämnar att ha en kapitalbuffert mot det bedömda kapitalkravet från myndigheterna (= 14,9%) på 4 procentenheter. Nuvarande kapitalbuffert är en förhöjd nivå jämfört med 1-3 procentenheter som Handelsbanken i normalfallet har som ambitionsnivå. Med god kapitalgenerering och två kvartal kvar av året finns det goda skäl att hoppas på en utdelning som trillar in åtminstone någon/några kronor över 10-strecket.

God kreditkvalitet med ny återföring av tidigare avsatta medel för potentiella kreditförluster

För andra kvartalet i följd återförde Handelsbanken medel som tidigare hade avsatts till potentiella kreditförluster. Som så många gånger förr hade analytikerna antagit för höga reserveringar för kreditförluster, det lär dock inte vara sista gången det sker. Handelsbanken skriver i rapporten att per den sista juni 2024 uppgick den ”expertbaserade” reserveringen (för potentiella framtida kreditförluster) till 454 mkr.

Bättre utveckling på den för Handelsbanken utmanande norska marknaden

Den norska marknaden har varit en utmaning för Handelsbanken och flertalet röster har höjts om att man borde avyttra den norska verksamheten. Det var därför glädjande att se en tydlig förbättring i Norge i Q2 vs Q1, där den norska marknaden uppvisade den snabbaste tillväxttakten i intäkter (7%) av Handelsbankens samtliga marknader. Jämfört med Q2 2023 ökade intäkterna i Norge med 17% och rörelseresultatet steg med 18%. Handelsbanken har tillsatt en ny ledning i Norge och direktivet är satt med målet ”lönsam tillväxt”.

Min syn på aktien

När börsen stängde i fredags var den senaste avslutskursen för Handelsbanken A 107,45 kr. Det ger ett P/B-tal på 1,09 och ett P/E-tal på vinsten per aktie för kvarvarande verksamhet på rullande 12 månader på cirka 7,8. Aktien är inte högt värderad idag. Jag tycker att 120-125 kr per aktie är ett rimligt motiverat värde för Handelsbanken.

Triggers/Aktiviteter

Nedan är några triggers/aktiviteter (inklusive status på dessa) som jag vill ska materialiseras i Handelsbanken. En grön bock i statuskolumnen betyder inte per se att jag anser att målet är uppfyllt. Jag har även satt en grön bock om jag tycker att aktiviteten utvecklas i rätt riktning.



6 comments:

  1. Skönt att det går bättre för Norge så att SHB har några marknader att stå på. Det var inte länge sedan man sålde i Danmark och Finland. Jag behåller mina SHB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samma här, behåller mina och hoppas att aktien kan stiga en bit när (om inte förr) det närmar sig utdelning nästa gång.

      Delete
  2. Kul du är tillbaka alltid lika intressant att läsa. Tror alla storbanker kommer ge fina utdelningar till våren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för de fina orden! Håller med, det kommer nog bjudas på trevliga utdelningar från samtliga storbanker :)

      Delete
  3. Om jag ska äga Handelsbanken länge vad tjänar jag på att kursen drar? Återinvesterar hellre utdelningen när p/b är under 1 tror SHB kommer avkasta äver 10% på eget kapital under lång tid framöver kommer ge bra compounding.

    Jag vill fortsätta köpa billiga SHB A så kursen får gärna parkera under 100 medans book value drar iväg.

    Men Buffett säger det bäst

    Warren Buffett talks about this point from the perspective of repurchasing shares in his 2011 annual letter to Berkshire Hathaway shareholders. Share repurchases are economically equivalent to a dividend reinvestment:

    "When Berkshire buys stock in a company that is repurchasing shares, we hope for two events: First, we have the normal hope that earnings of the business will increase at a good clip for a long time to come; and second, we also hope that the stock underperforms in the market for a long time as well….The logic is simple: If you are going to be a net buyer of stocks in the future, either directly with your own money [through reinvested dividends], or indirectly (through your ownership of a company that is repurchasing shares), you are hurt when stocks rise. You benefit when stocks swoon. Emotions, however, too often complicate the matter: Most people, including those who will be net buyers in the future, take comfort in seeing stock prices advance.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om man är nettoköpare är det trevligare med låga kursnivåer så man får mer för pengarna.

      Buffett är klok! :)

      Delete