Pages

Monday 29 July 2024

B3 Consulting: Q2 2024

I dagens inlägg är det fokus på konsultbolaget B3 Consultings Q2-rapport och min syn på aktien.

Skulle jag summera rapporten i en mening skulle jag säga: B3 levererade en svag rapport men i det stora hela förekom inga väsentliga nyheter eller något som ändrade min investeringstes.

Jag äger aktier i B3.

Intäkterna kom in i linje med mitt estimat medan lönsamheten var svagare än vad jag hade skissat på. Jag tänkte idag inte summera rapporten per se. Istället är fokus på min syn på aktien och utvecklingen i relation till min investeringstes.

Totalt sett var det givetvis en dålig rapport som B3 uppvisade. Det har dock funnits relativt få personer på sistone som har haft något positivt att säga om bolaget. Förväntningarna var således lågt ställda inför rapporten. Något som också visade sig i hur marknaden tog emot rapporten (aktien steg både på rapportdagen och dagen därefter).

Personligen hade jag marginalmässigt förväntat mig en snabbare återhämtning än vad B3 har uppvisat. Att den justerade rörelsemarginalen skulle sjunka ytterligare i Q2 (jämfört med Q1) var inte vad jag hade lagt in i mina estimat.

På det stora hela ligger dock den underliggande investeringstesen som jag har skissat upp fast. B3 har nu också kommunicerat att man i Q4 2024 räknar med att se bättre lönsamhetssiffror samt än bättre i Q1 2025 när effekter från kostnadsbesparingar på dotterbolag samt åtgärder för att öka effektiviteten i Webstep får tydligare effekt.

Det finns mycket att bevisa för B3, men förväntningarna är som sagt lågt ställda. Det tar lite tid att ställa om verksamheten. Ett minskat antal konsulter hämmar intäktstillväxten men ökar på debiteringsgraden. Får man bara en okej fart på verksamheten och kan uppvisa bättre kostnadskontroll finns enligt mig en god uppsida i aktien.

Konsolideringen av den polska verksamheten och flera olika kostnadsbesparingsprogram är en bra start till ett bättre verksamhetsmomentum. Långsiktigt gynnas man också av digitaliseringens framfart och när marknaden vänder bör det ge en god skjuts i verksamheten.

Avslutningsvis listar jag nedan fem triggers/aktiviteter (inklusive status på dessa) som jag vill ska materialiseras i B3. Vissa är närbesläktade med varandra, t ex då aktivitet 2-5 (allt annat lika) bidrar till att uppfylla aktivitet nummer 1.



No comments:

Post a Comment