Pages

Monday 26 August 2024

Då når jag 1 miljon i utdelning per år

Jag fick för ett tag sedan frågan när jag väntas erhålla en miljon kronor i utdelning per år. Denna fråga har jag funderat lite på och tänkte besvara i dagens inlägg.

Som tidigare har nämnts är målet att inkassera minst 600 000 kr i utdelning under 2024. Det målet kommer jag att uppnå.

Om man jämför min nuvarande portföljallokering med hur portföljsammansättningen har varit historiskt har jag nu fler innehav som inte delar ut pengar alternativt tillhandahåller en låg direktavkastning.

Givet detta finns det därför nu en betydande sannolikhet att utdelningarna 2025 understiger nivån 2024, åtminstone är det var jag har lagt in i min prognos. Från och med 2026 förväntar jag mig sedan en årlig utdelningstillväxt inom intervallet 5-12%.

Den angivna utdelningstillväxten inkluderar investeringar från nyinsatt kapital, återinvesterade utdelningar och förhoppningsvis att flertalet av portföljinnehaven kan höja sin utdelningar över tid. Detta skulle resultera i att jag erhåller mer än en miljon kronor i utdelning år 2032.

Min förhoppning är dock att prognosen är konservativt lagd och att jag kommer nå miljonen i utdelning under ett enskilt år tidigare än 2032.



2 comments:

  1. Grymt jobbat. Mina utdelningar är ungefär som dina, runt 650 000 kr om året. Utdelningarna ger mig möjlighet att välja hur mycket jag vill jobba eftersom dom täcker mina utgifter gott och väl.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack och detsamma! Underbar känsla att själv kunna bestämma hur mycket man vill jobba etc.

      Delete