Pages

Monday 5 August 2024

Inwido: Q2 2024

I dagens inlägg är det fokus på Inwidos Q2-rapport för verksamhetsår 2024.

Mina tre key takeaways från rapporten:

  • Tecken på förbättrat konsumentsentiment
  • EBITA-marginalen försvaras väl i en fortsatt utmanande marknad
  • Bättre klimat för förvärv och många potentiella förvärvsdiskussioner igång

Jag äger aktier i Inwido.

Sammantaget levererade Inwido en rapport som kom in klart över mina estimat. Några korta kommentarer kring mina tre key takeaways, min syn på aktien och status på triggers/aktiviteter inom ramen för min investeringstes.

Tecken på förbättrat konsumentsentiment

På den danska marknaden kommunicerar Inwido att konsumentsentimentet är på en solid nivå. Ur ett makroekonomiskt perspektiv ligger Danmark för övriga nordiska länder. Inwido meddelar dock också att det finns tecken på ett förbättrat sentiment i konsumentledet på fler marknader, t ex den svenska – vilket drivs av lägre inflation och sjunkande räntenivåer.

Något som stärker tesen om en underliggande bättre efterfrågan är att Inwido rapporterar en orderingång som stiger med 22% jämfört med Q2 2023. Den organiska ökningen uppgick till 10%. Positivt är också att samtliga affärsområden bidrar och levererar en ökad orderingång. Noterbart är att det irländska bolaget Carlson under perioden har erhållit Inwidos största enskilda order någonsin (= 110 mkr).

Sammantaget uppgår nu orderstocken till 2 654 mkr, en ökning med 68% eller +10% om man justerar för förvärv.

EBITA-marginalen försvaras väl i en fortsatt utmanande marknad

Inwido befinner sig fortsatt på en marknad som är utmanande. Särskilt utmanande är nybyggnationssegmentet i Sverige och Finland. Trots detta lyckas de flesta av bolagets affärsområden hålla ihop marginalerna väl samt att Inwido på flera marknader också uppges öka sina marknadsandelar, t ex i Finland.

På koncernnivå levererar Inwido en operationell EBITA-marginal på 11,3% (11,6). Affärsområde Skandinaviens operationella EBITA-marginal uppgick till 14,2% (14,3) där en bättre aktivitet syns på den danska konsumentmarknaden.

I affärsområde Östeuropa hämmade Finland utvecklingen till följd av den svaga efterfrågan inom nybyggnation. Den operationella EBITA-marginalen uppgick till 5,5% (13,0).

Affärsområde e-Commerce uppges ha ”flyttat fram positionen” på samtliga marknader. Den operationella EBITA-marginalen ökade från 3,9% till 10,8%.

Affärsområde Västeuropa, drivet av förvärvet av Sidey Group under 2023, fortsätter att utvecklas väl. Den operationella EBITA-marginalen uppgick till 11,4% (6,8).

Bättre klimat för förvärv och många potentiella förvärvsdiskussioner igång

Bolagets nya VD konstaterar att klimatet för att genomföra förvärv har förbättrats på sistone. Han kommunicerar också att han redan har varit involverad i flertalet förvärvsdiskussioner. Han meddelar också att målet om 20 miljarder kronor i intäkter år 2030 ligger fast. För att nå målet måste Inwido mer än fördubbla intäkterna fram till och med år 2030. En viktig del för att detta ska lyckas är förvärv. Ungefär hälften av den intäktstillväxt som krävs uppges förväntas komma från förvärv. Inwidos finansiella ställning är solid och det finns utrymme för fler förvärv i närtid.

Min syn på aktien

När dessa rader skrivs på morgonen fredagen den 2 augusti är den senaste avslutskursen i aktien 174,60 kr. Aktien har gått riktigt starkt en period nu. Inwido är ett bolag jag verkligen gillar men den starka kursuppgången har gjort att jag har minskat ned mitt innehav i takt med att min bedömda säkerhetsmarginal har minskat. Operationellt väntas vinsten kommande två år öka tydligt jämfört med den förväntade vinsten 2024. Jag vill dock ändå gärna se en sättning i kursen innan jag ökar på mitt innehav igen.

Triggers/aktiviteter

Nedan är några triggers/aktiviteter (inklusive status på dessa) som jag vill ska materialiseras i Inwido. En grön bock i statuskolumnen betyder inte per se att jag anser att målet är uppfyllt. Jag har även satt en grön bock om jag tycker att aktiviteten utvecklas i rätt riktning.

No comments:

Post a Comment