Pages

Sunday 4 August 2024

Samtliga innehav i min aktieportfölj

Jag får regelbundet frågor kring vilka innehav jag har i portföljen. I dagens inlägg tänkte jag besvara denna fråga.

Per idag innehåller portföljen aktier i 29 olika innehav. Jag har några mindre bevakningsposter samt att jag håller på att bygga upp en position i vissa investmentbolag (t ex LUNGSBERGS, VNV GLOBAL, CREADES, INDUSTRIVÄRDEN, KINNEVIK OCH BYGGMÄSTARE A J AHLSTRÖM. Som tidigare har nämnts har jag nyligen lanserat ett projekt där jag varje vecka sätter in 2 000 kr i en portfölj där investeringar endast görs i investmentbolag. Innan detta projekt drog igång var INVESTOR det enda investmentbolaget i min aktieportfölj.

Mina 10 största innehav utgör cirka 80% av portföljvärdet. På listan över mina fem största innehav återfinns (i bokstavsordning) B3 CONSULTING, EVOLUTION, HANDELSBANKEN, NEW WAVE och NORDIC PAPER. Uttryck som jag tycker passar in för ett eller flera av dessa fem innehav är skalbarhet, världsledande, turn-around, innovation, starka kassaflöden, solid balansräkning, hög lönsamhet, stabilitet, bra ledning, starka ägare, bra vallgravar och uppköpskandidat.

Då jag köper och säljer en del kan fördelningen av portföljen ändras snabbt. Givet bland annat detta och att jag inte planerar att ha en i realtid uppdaterad portföljfördelning på bloggen listar jag portföljinnehaven endast i bokstavsordning, och utan att ange respektive bolags andel av portföljen. Det som torde vara mest intressant är att erhålla information om mina största innehav och det redogörs för ovan.

  • B3 Consulting Group
  • Betsson
  • Byggmästare A J Ahlström
  • Catella
  • Creades
  • Creaspac
  • Duni
  • Evolution
  • Fabege
  • G5 Entertainment
  • Handelsbanken
  • Industrivärden
  • Investor
  • Inwido
  • Kinnevik
  • Lundbergs
  • LVMH
  • Neobo
  • New Wave
  • Nibe
  • Nordic Paper
  • Ogunsen
  • Peab
  • Prevas
  • Raketech
  • Revolution Race
  • Valmet
  • VNV Global
  • Volvo

8 comments:

  1. Intressanta bolag helt klart. Har 2 portföljer. 1 aktiv och 1 mindre aktiv. I den mer aktiva som jag skriver om i denna blogg har jag Investor, Tele2 SEB SHB och Axfood som störst. Hos nordnet har jag en mindre och inaktivare portfölj. https://x.com/Mikael_Aslan/status/1817492732387921929

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trevliga och stabila bolag som dina största innehav!

      Delete
  2. PS. Bolag 6 i min aktiva portfölj är runt 20% mindre i storlek än 5. M.a.o topp 5 kan förändras gällande i vilken ordning till nästa månad men det skall mycket till om något av topp 5 går ner till nummer 6.

    ReplyDelete
  3. God kväll, mina 10 största innehav utgör cirka 57% av portföljvärdet.

    Topp 5 ser ut som så här med blandat ETF och aktier;
    1. Investor
    2. JPM Global Equity Premium I
    3. Invesco S&P 500 HDLV
    4. XACT Norden Hög
    5. Evolution

    Totalt 37 innehav mixat fast bara en vanlig fond dock. Det går lite upp och ned med antalet beroende på om jag finner något intressant att investera i eller om det är dags att sälja av något.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Det ser ut som en stabil och bra portfölj!

      Delete
  4. Och denna portföljen ger 600K i utdelning/år, tveksamt!

    ReplyDelete