Pages

Wednesday 25 September 2024

Disciplin, disciplin och disciplin

När dessa rader skrivs vid 10.30-tiden på tisdagen (24/9) handlas Stockholmsbörsen i grönt territorium.

Som jag har nämnt tidigare har jag nu en rekordstor kassa. I skrivande stund uppgår likvida medel till cirka 20% av portföljvärdet. Att kassan har växt till den här omfattningen har flera olika förklaringar. Ett exempel på förklaring är börsens starka utveckling, vilket har föranlett att jag har skalat av vissa innehav.

Ytterligare förklaringar till den rekordstora kassan är att jag inte har satt alla vårens utdelningspengar i arbete. Därutöver har jag en något större kassaposition då jag inte längre har ett traditionellt förvärvsarbete. I ett sätt att minska risken i hushållsekonomin kan det därför vara klokt att ha lite mer kapital nära till hands.

Jag håller för närvarande på att gå igenom min bevakningslista. Majoriteten av bolagen på bevakningslistan uppfyller just nu inte min säkerhetsmarginal om minst 30% kurspotential. Bland bolagen som för tillfället uppvisar en säkerhetsmarginal på minst 30% befinner sig dessa vid en del tillfällen i sektorer jag redan har en önskvärd exponering mot.

När jag nyligen läste Fabeges årsredovisning stod det att de tre viktigaste sakerna vid fastighetsinvesteringar är ”läge, läge och läge”. När det kommer till börsinvesteringar skulle man kunna översätta detta till ”disciplin, disciplin och disciplin”.

Det är väldigt lätt att slarva med disciplinen på börsen. Det är enkelt att sätta upp investeringsregler men det är desto svårare att följa dem i praktiken. Inte minst om man sitter med kassa och börsen inte verkar kunna göra annat än att fortsätta resan uppåt (ja, jag känner till citatet om att mer pengar har gått om miste genom att invänta rekyler än vad som har förlorats i själva rekylerna).

Jag lyssnade nyligen på Kvalitetsaktiepoddens framträdande i Inderes TV. Det var ett lysande program som jag verkligen rekommenderar alla börsintresserade att spana in. Kvalitetsaktiepodden är verkligen några som är duktiga på disciplin.

Jag kommer titt-som-tätt på mig själv med att jag behöver backa tillbaka några steg och återgå i disciplinfållan. Något som inträffat nyligen. Så nu ska jag återigen försöka på att ha koll på disciplinen 😊

3 comments:

  1. Den där disciplinen gäller många saker. När det gäller träning har jag inte disciplinen t.ex.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, disciplinen är bra i många sammanhang. Du kan t ex börja med någon liten träningsrutin varje dag och sedan öka successivt över tid :)

      Delete
  2. Just det här har även jag svårt för. Fomo deluxe! Men också det motsatta, att komma till skott. "Tänk om jag förlorar alla pengar på en kass analys", typ.

    /Mange

    ReplyDelete