Pages

Saturday 7 September 2024

Veckans aktieköp: v.36

Ännu en börsvecka har nu lagts till handlingarna. Den här gången har röda färger varit den dominerande färgen på aktiekurserna. Jag har tryckt på köpknappen vid några tillfällen.

EVOLUTION: När dessa rader skrivs på fredagseftermiddagen har EVOs aktiekurs backat med cirka 16% i år. Samtidigt återköper bolaget aktier. Återköpen verkade dock ha tagit paus i början av veckan. Hursomhelst, har jag i veckan passat på att utöka min position i bolaget. I skrivande stund handlas aktien till 1006,50 kr. Enligt min vinstprognos för 2025 handlas aktien nu kring P/E 14,5.

FABEGE: Jag utökade också min position i fastighetsbolaget Fabege. Köpkursen landade på 88,05 kr. Det är en signifikant substansrabatt. Hittills i år har många insynsköp genomförts och jag hoppas att marknaden kommer värdera upp bolaget i sinom tid framöver.

REVOLUTIONRACE: I veckan har både jag och VD Paul Fischbein köpt aktier i RevolutionRace. Paul köpte aktier för cirka 1,1 mkr och mitt belopp var mindre än så 😉 Paul har ett signifikant aktieinnehav och jag tycker det är positivt att han utökar det ytterligare. Per den 5 september har RevolutionRace återköpt 2,26% av antalet utestående aktier. Man har nu drygt en tredjedel kvar av mandatet att använda inom ramen för det pågående återköpsprogrammet.

VOLVO: Ett bolag, och aktie, som har fått erhålla mycket positiva ordalag under de senaste åren är Volvo. Tidigare i år noterade aktien all-time high när aktiekursen handlades till drygt 320 kr. I skrivande stund handlas aktien till kursen 256,40 kr, en nedgång på cirka 20% från rekordnoteringen. Jag har i veckan köpt in ytterligare några aktier till min tidigare position.

Har du köpt eller sålt något i veckan?

12 comments:

  1. Om jag skall börja utifrån min egen portfölj så har jag ej rört portföljen alls. Portföljen är ej på viloläge utan mer på vänteläge. Det verkar som om börsen skall lite ner. Av erfarenhet vet jag att om jag säljer något vill jag köpa annat snabbt Det är väldigt sällan jag lyckas ha Cash månaden ut. ( Saldo just nu t.ex. 420 kr). Skulle jag nu t.ex. sälja av lite i SEB då räntorna är på väg ner och att jag redan äger Investor. kommer pengarna gå till antingen ökning i AQ Group eller att jag köper tillbaka Solid Försäkring alternativt Atlas Copco.

    Gällande bloggarens köp verkar det slå in att en uppvärdering av Fabege är på väg?!
    Volvo kommer ner och jag börjar undra om det är konjunktur nedgång eller något liknande som orsakar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det hade suttit fint med en uppvärdering i Fabege framöver :) Blir intressant att se Volvos kommande rapporter.

      Delete
  2. Jag har haft en del EK vid sidlinjen men tryckte köp på Novo Nordisk i går em, 50st vid 885 DKK. I det fall Volvo går under 250 kr på måndag så är jag sugen att köpa in mig även i det bolaget. Håller också span på Microsoft under 400 USD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande med NovoNordisk! Hoppas Volvo kan rekylera ned en bit till :)

      Delete
  3. Räknar du med 69 kr i vinst för Evo? Jag räknar med 60 kr. Vi får se. Kurs idag 993 kr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har just nu 6,04 euro i EPS för 2025, men det är en siffra jag ser över efter varje kvartalsrapport så det kommer nog att justeras framöver.

      Delete
  4. Råvaror har dippat så jag har börjat köpa in mig lite smått i Rio Tinto. Det blev också köp i Aktiespararna Global Direktavkastning B.

    ReplyDelete
  5. Ökade SSAB och Rusta, tycker nåda bolagen är nedtryckt , skaplig utdelning från SSAB dessutom

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rusta har jag funderat på att spana in men aldrig kommit till skott på :)

      Delete
    2. Rapport om några dagar, kanske ger köp möjlighet 😀, lär nog öka om den går ner

      Delete
    3. Spännande, vi får vara beredda utifall att :)

      Delete