Pages

Saturday 28 September 2024

Veckans aktiesälj: v.39

Börsen har fortsatt att vandra uppåt i veckan. Stimulanser och sänkta räntor har bidragit med positivism.

För egen del har jag inte köpt något i veckan. Däremot har jag genomfört en säljtransaktion.

INDUSTRIVÄRDEN: Jag sålde i veckan av hela mitt innehav i investmentbolaget Industrivärden. När dessa rader skrivs klockan 05.46 på fredagsmorgonen (27/9) handlas aktien enligt hemsidan IB-index till en substansrabatt på 1,05%. Med en portfölj som består av ett relativt fåtal börsnoterade innehav känns det mer rimligt att själv köpa de bolag man föredrar över börsen än att äga via Industrivärden.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

3 comments:

  1. Har inte heller gjort något köp. Jag har dock sålt av Tethys. Det skulle ta till slutet av Oktober innan accepttiden för budet skulle vara slut. Sålde av även SCA. Veckan som kommer blir nog att köpa tillbaka mina SEB ändå och öka i Coor.

    ReplyDelete
  2. Det är aldrig värt att köpa de enskilda aktierna direkt över börsen när det finns rabatt, rabatten är dock mer slimmad än någonsin. Jag har även sålt industrivärden och stoppat pengarna i Lundbergs istället.

    ReplyDelete
  3. Jag överväger också att sälja hela eller hälften av posten i Industrivärden. Sålde i veckan 50% av innehavet i Latour vid 319 kr. Köpte igår em ett gäng Novo Nordisk vid 800 DKK, kanske för tidigt in? Spelar inte jätteroll då jag köper för att hålla över tid. Hade råflyt med Hermes: upp 16% sedan nyligen gjorda inköpet.

    ReplyDelete