Pages

Friday 27 September 2024

Har du en pressad ekonomi just nu?

Riksbanken sänkte i veckan styrräntan med 25 punkter. Riksbankschefen kommunicerade också att han är orolig för privatpersonernas konsumtion, detta då många konsumenter tycks hålla hårt i plånboken.

Att konsumenten i Sverige har det tufft är något man i medier har översköljts med under ganska lång tid nu, primärt drivet av den snabba ränteuppgången och stigande prisnivåer. För vårt hushålls del har räntekostnaderna skenat ordentligt jämfört med när de var som lägst. I övrigt tycker jag inte att vår ekonomi har pressats särskilt mycket.

Trots att jag har slutat jobba har vi inga problem med att få vardagen att gå runt utifrån det månatliga kassaflöde vi får in. Vi har dock aldrig varit några storkonsumenter när det kommer till att köpa nya prylar såsom TV, gräsklippare, bilar mm.

Det skulle vara väldigt intressant om ni ville nämna lite generellt kring om ni anser att ni har en pressad ekonomisk situation för tillfället alternativt hur det ser ut i er umgängeskrets.

2 comments:

  1. Personligen är det piano men de som köpt bostad senaste åren har det knaprare. Får en känsla att man inte har förstått innan att hyra och lån kan peka åt fel håll samtidigt. Lite naivt.

    ReplyDelete
  2. Får min/vår del har jag gått från 50-55% arbete som anställd till 100% arbete i egen regi under 2023. Så även om det sedan i mars 2024 blev en ökning på 3500 kr/månad i bara räntekostnader initialt (för min del, dubbelt för hushållet), så har jag betydligt högre sparkvot nu än innan. Utan förändringen i arbete hade jag inte kunnat fortsätta jobba 50-55%.
    /Arbetsplanen på mobilen

    ReplyDelete