Pages

Saturday 26 October 2024

Rapportspekulationer + veckans köp och sälj

Det är intensiva tider nu på börsen när rapporterna står som spön i backen. Det gäller att prioritera och läsa på det som man finner viktigast.

Rapportreaktionerna har på sina håll varit omfattande med både stora upp- och nedgångar i enskilda aktier. I början av veckan bestämde jag mig för att ta rapport-bet i HANDELSBANKEN och EVOLUTION, varpå jag utökade mina positioner i dessa bolag i början av veckan.

När Handelsbanken och EVO presenterade sin respektive kvartalsrapport var det mina två största innehav. Båda innehaven utgjorde då vardera mer än 15% av portföljen. Jag kommer i separata inlägg redogöra för mina tankar kring rapporterna.

Jag kan dock konstatera att jag kände mig relativt lugn inför Handelsbankens rapport. Aktien utvecklades oerhört bra (för att vara en storbank) på rapportdagen och jag valde att skala av min position efter uppgången.

När det kommer till EVO var jag desto mer nervös inför att rapporten skulle publiceras. Jag gissar att jag ryckts med i den allmänna skepsis som rådde inför rapporten. De flesta som var negativa till EVO inför rapporten sa ungefär samma saker. Ett budskap kan dock få extra stor vikt om man hela tiden exponeras för det. Hursomhelst, EVO levererade en fin rapport och steg kraftigt. Även här valde jag att skala av min position efter uppgången.

Ovanstående två rapport-bet utvecklades väl. Min exponering mot bolagen inför rapporten var kanske inte superimponerande för vissa men för min del vill jag inte att något bolag varaktigt ska stå för mer än 15% av portföljen (helst inte mer än 10-12%). Detta i syfte att också optimera välmåendet 😊

Som jag skrev i gårdagens inlägg har jag sålt mina aktier i INWIDO. I övrigt har jag i veckan genomfört följande två aktieköp:

FABEGE: I veckan kom Fabege med en rapport som inte föll marknaden i smaken. I nedgången på rapportdagen utökade jag mitt innehav i Fabege till kursen 84,45 kr. Sedan dess har även bolagets största ägare Backahill utökat sitt innehav, då de köpte aktier för närmare 43 mkr. Det finns definitivt utmaningar för Fabege att hantera och det är inte säkert att det blir någon vidare snabb uppvärdering. Däremot är min tes att värdet på Fabeges fastigheter ska vara stabila/stigande (allt annat lika) framöver samt att substansrabattsgapet ska minska över tid.

PREVAS: Även Prevas levererade en rapport som inte föll marknaden i smaken. Jag köpte aktier i Prevas till strax över 111 kr per aktie. Jag återkommer i separat inlägg om min syn på Prevas rapport.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

1 comment:

  1. Flytten av ISK från Nordea till Nordnet går framåt. I fredags kom kontanterna in och jag valde att köpa Atlas Copco. Jag ser aktien som ett stabilt och tryggt industribolag. Jag håller med om att SHB gjorde en bra rapport och jag behåller samma andel som jag haft ett bra tag. Betsson gjorde och ett stabilt kvartal. Äger dock inte EVO. Är besviken på Axfood för att jag undrar om inte kundtillväxten redan kunnat komma från köpet av Citygross ( De sänkte priserna vilket visserligen ökar kundtillväxt men minskar lönsamheten) VD sade till DI.se att det var medvetet att sänka priserna. Det finns flera intressanta rapporter som skall gås igenom mer utförligt i helgen. Exempel på dessa är: Biogaia, Elanders, SCA, SEB och Trelleborg.

    ReplyDelete