Pages

Friday, 29 November 2024

New Wave-presentation på Stora Aktiedagarna

I veckan var New Wave ett av alla de bolag som presenterade på Stora Aktiedagarna i Stockholm, ett event som Aktiespararna arrangerade.

Nedan följer en summering av New Waves presentation (som presenterades av Crafts VD Stefan Persson).

  • New Wave är idag verksamma i 19 länder. Man har två försäljningskanaler: Profil och detaljhandel. Att de flesta produkterna och varumärkena distribueras via två försäljningskanaler är något som gör New Wave unikt.
  • Profilkanalen riktar sig till företag, kommuner och klubbar etc som vill ha sin logga eller dylikt på en tröja mm.
  • Något annat som gör New Wave unikt är deras stora lager. Ett exempel på när det stora lagret var en nödvändighet för att vinna en affär var i våras när det tyska storlaget Borussia Dortmund gick till final i Champions League. Det är såklart omöjligt att veta vilka lag som ska gå långt i turneringar etc, men Borussia Dortmunds framgång gjort att de beställde 50 000 gula t-shirtar till Champions League-finalen. En affär som New Wave vann och levererade på.
  • Bolaget är inte nöjd med utvecklingen i Q3, men påpekar att marknaden är tuff för närvarande. Man fortsätter dock att ta marknadsandelar.
  • New Wave har en väldigt stark finansiell ställning.

Craft Club

  • Stefan valde att fokusera en stor del av presentationen på Craft Club. Ett område där man ämnar ha över 100 miljoner euro i intäkter på årlig basis senast år 2027. Idag har man passerat 500 miljoner kronor i intäkter.
  • Klubbsidan är ett område där det finns en ”enorm” potential. Runt om i hela världen utövas olika former av lagidrott.
  • Många förknippar Craft med längdskidor. Längdsporten står endast för 8% av Crafts omsättning idag. Craft ämnar bredda verksamheten i syfte att minska beroendet av säsongsvariationer, därför fokuserar man nu mer på klubblag.
  • Målet 2030 är att Craft ska vara den bästa leverantören inom klubb. Man eftersträvar att ha 1-2 referensklubbar i varje land, såsom exempelvis Hammarby är i fotbollsallsvenskan. Hammarby, som tidigare hade avtal med Puma, har 3 500 ungdomar. Referensklubbar gör att man lättare kan attrahera mindre klubbar. T ex ”duger det åt Hammarby så duger det åt de mindre klubbarna också”. Craft har idag över 5 000 köpande klubbar runt om i Europa.
  • Craft uppges ha det bästa utbudet av alla, ett utbud som klubbarna ibland kan behöva 10 leverantörer för att matcha på annat håll.
  • Nike och Adidas är svåra att slå. Om Nike går åt höger måste därför Craft gå åt vänster och fortsätta sin innovativa och lokala entreprenörsanda.
  • Varje produkt som Craft har finns för herr, dam, ungdom och barn. Många konkurrenter har inte damkläder, utan där tvingas tjejerna använda herrkläder. Segmentet för damkläder växer ”så det knakar”.
  • Craft har ett stort och effektivt ”robotlager” i Ulricehamn.
  • Nästa steg i Crafts framgångsresa är att slå sig in på den amerikanska marknaden. Nyligen klev Craft in på sin första amerikanska mässa (i Phoenix). Stefan uppgav att man fick ett bra mottagande på mässan. I USA är klubbarna och ordrarna större. Klubbarna köper hemmatröja, bortatröja, tredjetröja mm. Snittköpet i USA är fem gånger större än i Europa.
  • De största klubbarna i USA är fast i ligaavtal, vilket gör att Craft siktar in sig på de mindre klubbarna. Totalt finns över 80 000 amatörklubbar i USA och runt 60 miljoner ungdomar som är i träning. Potentialen är gigantisk i USA.
  • Crafts erbjudande är lika unikt i USA som det är i Europa.

Mina tankar

Det är alltid intressant att lyssna på New Wave, vilket för närvarande är ett betydande innehav i min portfölj. Enligt min prognos för nästkommande två år handlas New Wave nu till P/E 12 respektive P/E 10. Det tycker jag är en attraktiv värdering.

Som nämns ovan finns god potential för bolaget att fortsätta växa. Med ett bättre marknadssentiment borde aktien (enligt mig) kunna ta fart tydligt uppåt. På tal om den utmanande konsumentmarknaden berättade Stefan också att kunderna inom sport känns lite mer positiva inför våren och nästa höst. Det är glädjande.

No comments:

Post a Comment